— Vi har ikke fått inn anmeldelse på noe slikt i år, og jeg kan ikke huske at vi har hatt det tidligere heller, sier avdelingssjef for økonomiavsnittet ved Bergen politidistrikt, Roald Korsøen.

Han ønsker ikke å kommentere tilfellet ytterligere, fordi det ikke foreligger noen anmeldelse.

Vil være på vakt Informasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten BA har heller ikke vært kjent med liknende tilfeller, men reagerer likevel på bruken av falskt navn og adresse.

— Dersom det viser seg at noen har satt opp en postkasse på en tilfeldig adresse og får penger sendt til den, kan det på lang sikt bli aktuelt å koble inn våre sikkerhetsfolk. Vi vil være ekstra på vakt fremover på denne adressen, sier Gjølme. Etter bedriftens egne regler for postdistribusjon skal Posten motta et flytteskjema før de begynner å levere post til en adressat på ny adresse.

— Postbudene skal reagere hvis de oppdager en helt ny og ukjent postkasse på ruten sin. I så fall stopper vi brevene som er sendt dit og sender dem i retur, forteller informasjonsdirektøren.

Trenger anmeldelse - Kan dere fjerne postkasser med navn som ikke eksisterer?

— Vi har muligheten til det, men det ville i så fall være høyst uvanlig. Da må det først foreligge en politianmeldelse fra en avsender. Det er ikke opp til Posten å anmelde slike ting, sier Gjølme.