Utenriksdepartementet vil nå granske hvorfor publikumstelefonen etter jordskjelvet i Chile klappet sammen lørdag ettermiddag.

Søndag ved 11.30-tiden klarte ikke UD å svare på hvor mange henvendelser de hadde besvart i løpet av det første døgnet.

Hittil har ikke norske myndigheter registrert at nordmenn skal ha kommet til skade under det kraftige jordskjelvet.

Det oppsto en teknisk feil da for mange ringte samtidig. I stedet for å bli stilt i kø, ble noen av telefonene kastet ut av systemet. Dette førte til at mange ringte igjen og igjen før de kom igjennom. Vi beklager dette, sier UDs pressevakt Marte Lerberg Kopstad til Aftenposten.no.

Hvor mange som ble avvist kunne ikke UD svare på søndag formiddag.

— De tekniske problemene er nå rettet, og de som ringer kommer igjennom. Det er også langt færre som ringer, sier kommunikasjonsrådgiver Lerberg Kopstad ved 10.30-tiden.

— Ingenting lært? Én av dem som forgjeves prøvde å komme igjennom, var Anders Breidlid. Han er sjokkert over at UD ikke har lært av den forrige tsunamien og var bedre forberedt denne gang:

— Hele lørdag ettermiddag og kveld forsøkte vi å komme igjennom på telefonen til UD fordi vi har en datter på Stillehavskysten i Chile. Men ingen svarte, sier Breidlid, som først natt til søndag oppnådde kontakt med datteren via mobiltelefon:

— Hun hadde flyktet sammen med flere andre opp i høyden og er i trygghet. Men UDs publikumstelefon kom vi aldri igjennom til, sier han på telefon fra Chicago.

UDs pressevakt er uenig i at problemene kan kalles et teknisk sammenbrudd - mange innringere fikk jo svar, påpeker Lerberg Kopstad.

Les mer under bildet.

En ødelagt bro utenfor Talca. FOTO: SCANPIX — Må løses Høyres Ine Eriksen Søreide, som leder Utenriks- og forsvarskomitéen på Stortinget, sier at Utenriksdepartementet lærte en hel masse av den forrige tsunamien:

— UD har formalisert og kraftig rustet opp sin krisehåndtering. Her kan det høres ut som om det er kapasiteten ved de tekniske løsningene som ikke har vært god nok. Det bor mange chilenere i Norge, og mange nordmenn er i Chile, så jeg føler meg sikker på at UD ikke trenger lang tid på å få på plass et telefonsystem som tåler et høyere antall henvendelser samtidig, sier Eriksen Søreide til Aftenposten.no.

- Døgnåpen telefon

Natt til søndag var det to UD-ansatte som besvarte telefoner på publikumstelefonen. Søndag formiddag ble bemanningen øket til fire.

UDs publikumstelefon etter jordskjelvet er 22 24 20 20.