SIV EIDE

— Veldig spennende og originalt. At plaggene er basert på Støldals familie og erfaringer fra Norge, gir dem særpreg og sentimentalitet. Justin Timberlake bør begynne å bruke Støldals klær. De er veldig tidsriktige, mener Merryn Leslie som jobber som moteskribent i trendmagasinet i-D.

Til stede på moteshowet var også moteeksperter fra Arena Hommes Plus, Face, Crash, In Style, The Guardian og The Daily Telegraph ý i tillegg til bransjefolk og hovedstadens trendsettere.

— Jeg er veldig fornøyd. Responsen har vært fantastisk, forteller Siv Støldal som er bosatt i London og designer herreklær for et eksklusivt marked.

Tyssøy møter London

Rundt 200 personer møtte opp for å se Sivs sjette kolleksjon, Trace, som ble presentert på det ultratrendy utestedet Sketch. Lille Tyssøy mellom Sotra og fastlandet, der Støldal har vokst opp, var en viktig del av moteshowet.

Bilder av øyens tjue beboere var overført på deler av kolleksjonen, ansikter figurerte på hetter og hals, plaggene deres var projisert på nye plagg.

Ideen til kolleksjonen var

kunstutstillingen «Spor i landskap» som ble arrangert utenfor Bergen i fjor sommer. Her hadde Støldal hengt opp dukker i trærne som var avbildninger av beboerne på Tyssøy, det vil si miniversjoner av beboerne. Gjennom denne kolleksjonen ønsket hun å videreføre konseptet til klær.

— Jeg er opptatt av å overføre et sted til et annet, en person til en annen person, forteller Støldal som har gjort Tyssøy tilgjengelig for moteinteresserte over hele verden. En ullhatt er basert på hatten til Kyrre, Lins fjes befinner seg i en hette, mens en jakke er en fotografisk overføring av faren til Gjertrude.

— Crazy, men kult, mener modell Dudley Jeams som har på seg en hette med bilde av Sivs gamle nabo. Her var også kopier av islandsgensere, silketrykket på ulljersey fra Janus-fabrikken i Bergen. På galleriets fire vegger ble det vist en film fra Tyssøy som Sivs far har laget, og lyder fra øyen var inkorporert i musikken til DJ Dan Lywood fra Sound Architecture.

Populært klesmerke

Støldal har bakgrunn i skreddersøm fra Bergen Yrkesskole og flyttet til London i 1996. Hun tok hun mastergrad i herredesign på den kjente moteskolen Central St. Martins som tidligere har utdannet Stella McCartney, Alexander McQueen og John Galliano.

Allerede etter første visning ble plaggene hennes solgt verden rundt, og i dag selger Støldal herreklær til over tjue butikker i London, Italia, Hongkong og Japan.

— Siv Støldal er vårt beste klesmerke. Det selger bedre enn noen andre, forteller Kirk Beattie som jobber for den kjente designbutikken b-Store rett rundt hjørnet fra Sketch. I London er plaggene også til salgs i designbutikkene Browns og: pm og koster opptil 8000 kroner pr. plagg.

Utelivsbaron er fan

Designeren fra Tyssøy har fått stor oppmerksomhet i ledende motemagasiner og ble i høst omtalt av magasinet Time Out som et av Londons største talenter. At hun nå har fått anledning til å ha motevisning på Sketch er fordi eieren Mourad Mazouz er en stor fan av Støldals design, og selv går i plaggene hennes.

Sketch er Londons dyreste utested, og har to restauranter, brasseri, galleri og bar. Her koster den billigste retten 500 kroner, mens du må ut med mer enn hundrelappen for en drink.

Sketch er et samarbeidsprosjekt mellom Mazouz og den berømte kokken Pierre Gagnaire. Sistnevnte har fått hele tre stjerner i Michelin-guiden for sin nyskapende haute cuisine, mens fransk-marokkanske Mazouz også eier den populære restauranten Momo, en favoritt for Madonna og andre kjendiser.

— Det er utrolig flott å ha visning på Sketch. Bedre kan det ikke bli, sier Støldal.

MOTESKAPER OG MODELLER: Siv Støldal med to av modellene fra moteshowet på Sketch, Londons mest fasjonable utested, sist søndag.<p/>FOTO: ELIN HØYLAND