OLAV GARVIK olav.garvik@bergens-tidende.no Både høyrepolitikeren og senterpartimannen har lang fartstid som ledere i Stortingets samferdselskomité, og begge har stått i fremste rekke for å modernisere NSB med bl.a. krengetogene. De er derfor svært skuffet, og de legger heller ikke fingrene imellom når de skal sette ord på skandalene: — Tilliten til Signatur-konseptet er i ferd med å rakne helt. Det er veldig alvorlig, for vi har brukt utrolig mye penger for å få flere mennesker til å ta toget. Når så folk endrer reisevaner, vet vi at det skal svært mye til for å få dem tilbake som kunder, sier komitéleder Oddvard Nilsen. - Folk har ringt meg i ett sett de siste dager. De er skikkelig forbannet, for å si det som det er. - Har du fortsatt tillit til NSB? - Nei, akkurat nå må jeg si at jeg har ikke det før tingene fungerer skikkelig. Det har vært for mange skandaløse hendinger på kort tid. Tilliten er i hvert fall ganske frynset. - Fortjener NSB-ledelsen fortsatt tillit? - Jeg avventer nå statsrådens videre håndtering av de siste episodene. Dessuten er det NSB-styrets sak å håndtere personalsaker, understreker Oddvard Nilsen. - Før disse togene tas i bruk igjen, må vi være virkelig garantert at de virker som de skal, sier han. Magnus Stangeland, som ledet samferdselskomiteen frem til stortingsvalget i 1997, sier at det er all grunn til å stille spørsmål ved den tekniske kompetansen i NSB. - Når akslinger ryker, holder det ikke å skylde bare på leverandøren av Signaturtogene, Adtranz. Også kjøperen har et selvstendig ansvar. Slik sett har ikke NSB gjort jobben, sier Stangeland. - Har du tillit til NSB-ledelsen? - Vel, den har langt på vei forsvunnet, for dette ble mye på en gang. Jeg er virkelig forskrekket og overrasket. Jeg ser at mange forlanger blod. Men det er styret som må rydde opp. Arent M. Henriksen og de andre i styret har sannelig en tung og vanskelig jobb i morgen, sier Stangeland.