– Rasstedet ligger i en sone der syenitt møter sandstein. Det var et parti hvor det var noen utfordringer under byggingen av tunnelen, sier distriktssjef i Statens vegvesen Roar Gärtner til NTB.

Det har gått minst ett ras inne i den 1, 7 kilometer lange tunnelen.

– Det er ingen biler eller personer på hver side av raset, men vi vet ikke om det ligger noen under raset, opplyser operasjonsleder ved Søndre Buskerud politidistrikt Knut Larsen til NTB natt til 2. juledag.

Hovedraset er ca. 25 meter langt og dekker hele bredden og høyden av sørgående tunnel.

– Er det folk i tunnelen så er de under raset, og da er det ingenting vi kan gjøre for dem. Det er så store steinmasser der at de politifolkene som har vært ganske nær, har vurdert at muligheten for å overleve ikke er til stede, sier Larsen til NTB ved 5.30 tiden tirsdag.

Ingen indikasjoner forut

Statens vegvesen var ansvarlig for byggingen av tunnelen som åpnet for trafikk 30. oktober 2001.

– Veivesenet har visuell kontroll av tunnelen to ganger i uken hele året. Visuell kontroll ble foretatt senest forrige uke, men da var det ingen indikasjoner på at et ras var forestående, opplyser Roar Gärtner.

E18 er sperret i begge retninger ved ulykkesstedet, og trafikken blir dirigert via gamle E18. Det ligger så mye masse i sørgående tunnel at den vil trolig bli stengt lang tid, opplyser politiet.

To geologer samt flere ansatte i Statens vegvesen skal tirsdag morgen undersøke raset for å vurdere om det er noen fare for ytterligere ras inne tunnelen. De skal også undersøke taket i den nordgående tunnelen for å se om denne kan åpnes for trafikk igjen.

Gärtner vil imidlertid ikke si noe om hvor lang tid dette kan ta.

– Det er det altfor tidlig å si noe om, sier han.

For farlig

Redningsmannskapene avsluttet arbeidet natt til tirsdag fordi det var for farlig å fortsette. Politiet gjenopptar arbeidet tirsdag formiddag.

Ifølge operasjonsleder Knut Larsen vil det ta tid å finne ut om noen ligger under steinmassene. Politiet har imidlertid ingen indikasjoner på at noen biler er tatt av raset, og de hadde tirsdag morgen ikke mottatt noen etterlysninger.

– Men det er heller ikke naturlig at vi hadde mottatt etterlysninger så tidlig. I og med at raset skjedde så sent er det trolig ingen som eventuelt vil savne noen før på morgenkvisten, sier Larsen.

– Kjente lufttrykket

Øyenvitner forteller til Dagbladet.no om hva som skjedde da raset gikk.

– Vi var godt over halvveis inne i tunnelen da vi kjente en endring i lufttrykket. Det ble helt mørkt foran oss og da vi kom nærmere så vi at hele tunnelen var blokkert av fjell, forteller øyenvitnet Trygve Danielsen.

Politiet fikk melding om raset 22.55, og i tillegg til politi, ble ambulansepersonell og brannvesen sendt til ulykkesstedet.