— .I dag er det mulig å produsere billig kvalitet, sier han. Dermed vil slaget stå mellom de rimelige og de eksklusive. De i midten vil dø.

— Du kan gjerne si at norsk møbelindustri, som i stor grad har produsert for mellomsjiktet, har fått verden i trynet. Mange må nå slåss med rimelige kvalitetsprodusenter i Baltikum og Kina.

Tiedemann-familien, som blant annet har vært sentrale i Elkjøp, kjøpte 40 prosent av Ide-kjeden av Tvedt-familien i fjor. Etter den tid har kjeden, med tre varehus i Bergen, Haugesund og Stavanger, jobbet med å definere seg.

— Vi fant ut at norske møbelkjeder er veldig like. Vi prøvde å finne ut hva som er vårt fortrinn, hva vi har som vi kan utvikle til noe unikt. Noen kjennetegn skilte seg ut. Vi er kun til stede i større markeder, i områder der det bor mange folk. Derfor er det logisk at vi i større grad retter oss inn mot et urbant publikum. Vår målgruppe er den kjøpesterke middelklassen. Vi er ikke ultrabillig, men vi vet at pris er viktig for kundene våre, sier Jensen.

Den svenske megasuksessen Ikea er helt klart en inspirasjon for Ide-kjeden, men Jensen ser klare forskjeller.

— Mens Ikea står for en gjennomført nordisk funksjonalisme, der lav pris er det dominerende, går vi lenger. Vi har også mer kostbare møbler, høyere kvalitet. Vi lar oss også inspirere av hele verden. Vi har kolonistilen, den tyske kjølige, og italiensk eleganse i tillegg til nordisk design.

Ide-kjeden har ikke noe eget produksjonsapparat, men inngår avtaler direkte med møbelprodusentene. Det dreier seg om å etablere kontakter, være til stede på de store messene. - Våre innkjøpere lar seg inspirere, orienterer seg i trendbildet, og gjør avtaler med produsenter som kan levere i de mengdene og til de prisene vi kan akseptere.

Ifølge Jensen er det lett å merke at Ola og Kari har fått nye vaner.

— Vi har blitt mer kontinentale. Vi går mer ut, flere av oss bor i leilighet, det er flere single mennesker. Vi etablerer oss kanskje flere ganger i løpet av livet, vi flytter oftere. Dermed ønsker mange også å bytte ut møblene. Da blir det ekstremt interessant å kunne tilby trendy, urbant design som ikke er så dyrt at kunden må i banken for å låne penger til sofa.

EKSTREM SOFA: Knallrødt, skinnende blankt lær fra italienske Natuzzi er en slager blant de innovative kundene. Markedssjef Einar Bent Jensen i Idé-kjeden AS satser urbant.