TORSTEIN STANGENES

— Jeg har forståelse for at de reisende er irriterte på oss. Men jeg tror de heller vil være på bakken enn å være i luften og bli passet på av en som ikke er hundre prosent konsentrert om arbeidsoppgaven, sier Bendik Heggelund, tillitsvalgt for flygelederne på Røyken i Buskerud.

Da BT snakket med ham i går ettermiddag hadde han ingen mening om hvor lenge flygelederne ville være ute av stand til å fungere.

- Individuelt

— Dette er individuelt. Alle må kjenne på seg selv om de vil jobbe med flysikkerhet og menneskeliv eller ikke. Det er umulig for ledelse og tillitsvalgte å si noe om det, sier han.

Det er fra 15 til 17 flygeledere på hvert skift. Alle sa seg i går ute av stand til å jobbe operativt etter at administrasjonen i Avinor anbefalte at kontrollstasjonen på Røyken skulle legges ned i 2008 og at 55 flygeledere og 13 fullmektiger skulle flyttes til Sola.

- Har jobbet hele tiden

Arbeidsrettsekspert Henning Jakhelln ved Universitetet i Oslo sa i flere medier i går at både flygelederne og deres organisasjon kunne bli erstatningsansvarlig hvis det kom frem at dette var en ulovlig aksjon, det vil si hvis noen sa de var syke uten å være det.

Dette tilbakeviser Heggelund.

— Ingen er sykemeldt. Alle har vært på jobb i hele arbeidstiden og vel så det. Men de har ikke jobbet operativt, sier han.

— Vil det være mulig å erstatte flygelederne som ikke klarer å jobbe?

— Nei. Opplæring i et nytt luftrom tar bortimot et år, sier Heggelund.