To sprengningseksperter fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har bistått politiet i arbeidet med å finne ut hvorfor det gikk galt på Geilo onsdag. Tre personer døde og to ble skadd i sprengningsulykken.

Granskerne kan nå ha funnet årsaken til ulykken. Etter det NRK kjenner til, skal en borestang ha blitt splintret og kommet i kontakt med dynamitt på bakken, og dermed forårsaket eksplosjonen.

Kontrollert sprengning

Etter ulykken lå det igjen sprengstoff på ulykkesstedet, og hele området innenfor en radius av 400 meter ble sperret av. Fredag gjennomførte politiet en kontrollert sprengning av 18 kilo dynamitt på ulykkesstedet på Geilo.

— Sprengningen er nå gjennomført. Det gikk helt etter planen, sier operasjonsleder Kai Gudbrandsen i Nordre Buskerud politidistrikt til NTB fredag formiddag.

Ifølge ham er det nå sikkert at det ikke ligger udetonerte ladninger igjen på stedet.

Ferdige på stedet

Politiet avsluttet fredag sitt arbeid på ulykkesstedet. Det betyr blant annet at det er åpnet for alminnelig trafikk forbi stedet, det vil si at både toglinje og riksvei 7 nå er åpnet. Jernbaneverket opplyser at det vil bli enkelte forsinkelser utover dagen.

Bolighusene nærmest ulykkesstedet er påført så omfattende skader, blant annet på selve huskonstruksjonen, at de ikke vil være beboelige på lang tid.

Flytting tilbake til de øvrige boligene innenfor avsperret område, er i ferd med å bli gjennomført.

Utover dagen vil det bli arbeidet videre med å få fjernet en borerigg fra stedet. I tillegg skal arbeidstilsynet inn og gjøre undersøkelser.

Konklusjon kan ta tid

Den taktiske etterforskningen vil fortsette. Politiet vil nå arbeide med å klarlegge alle omstendigheter omkring hendelsen. Etterforskningsarbeidet er krevende og politiet opplyser at det vil ta tid før politiet kan konkludere med noe, eller kommentere årsak.

Sprengningsulykken er den første med dødelig utfall siden 2005. Den gang mistet en 50 år gammel mann livet da en ladning gikk av for tidlig under sprengningsarbeid på Stoa i Arendal.