RAGNHILD HOV

For to år siden gikk alarmen om bord i fergen som går mellom Bergen og Newcastle. Sykefraværet hadde nådd et farlig høyt nivå. Bare i januar 2002 registrerte sykepleier John Bertil Ulseth 35 sykemeldte og 720 sykemeldingsdager om bord.

— Altfor høyt for et skip med rundt 240 ansatte, konstaterte han og begynte å jobbe med å finne en medisin som skulle gjøre mannskapet friskere.

Mannskapet ble sendt ut på dekk for å gå på frivaktene. To år og vel 32.400 spaserte kilometer seinere, kan Ulseth konstatere at medisinen virket. I fjor gikk sykefraværet ned med 40 prosent, og i år går fraværet fremdeles nedover.

Egen trimløype

På dekket har mannskapet fått sin egen trimløype på 225 meter. Den er flittig i bruk. Til nå har 206 registrert seg som brukere. De ivrigste går 20 til 30 runder for dagen dersom ikke storm og styggevær tvinger dem innendørs.

— Det er ikke uvanlig at jeg går 20 runder, eller fire kilometer daglig, forteller Kjell Jostein Ludvigsen (59). Han jobber i byssen som kokk og føler seg merkbart sprekere etter han begynte med sine daglige spaserturer rundt på dekket.

— For noen år siden ble jeg syk av hjerteinfarkt. Trimløypen har hjulpet meg til å beholde helsen, sier Ludvigsen som kombinerer dekksmosjonen med tur i skog og mark med konen i friperiodene hjemme på Askøy.

Selv om løypen er flat og kort, krever den gode sko og ofte vindtette og regntette klær. For mannskapet lar seg ikke skremme av ruskevær i Nordsjøen.

— Vi har trimmere som ikke kvir seg for å gå på dekk i stiv kuling, sier Ulseth. Han fryder seg over at løypen er blitt så populær.

— Det skjer at passasjerene heier oss frem og hjelper til med å telle runder, legger han til.

Vekter og sykler

For dem som måtte bli lei av løypen, finnes det også andre tilbud. I trimrommet står trimsykler og vekter til mannskapets disposisjon. Ifølge sykepleierens nedtegnelser er det syklet nær 1300 km siden tiltaket ble iverksatt. En ny konkurranse er også satt i gang. Til jul er målet å løfte vekter tilsvarende «Jupiter» s vekt. Den veier 20.480.000 tonn.

I tillegg til trimmen har rederiet også tatt initiativ til flere tiltak for å redusere sykefraværet. Kontakten mellom de syke, legen og sykepleieren om bord er blitt styrket. Fjordline var også det første rederiet i Norge som ble såkalt IA-bedrift og fikk støtteordninger som la til rette for et inkluderende arbeidsliv. Denne ordningen har ført til at det i dag er flere aktive sykemeldte om bord.

Og lønn for strevet har alle om bord fått. Ikke bare er de blitt friske. I fjor vant «Jupiter» SportsmanShip of the Year 2003 og ble utropt til å være skipet med de beste fritids- og trimaktivitetene i Europa.

FULL FART OVER DEKK: Konferansevert Jarle Olsen og matros Torbjørn Moe går en runde i den 225 meter lange løypen til ære for BT mens «Jupiter» ligger i havn ved Skoltengrunnskaien.<p/>FOTO: EIRIK BREKKE