— Søker du på «online poker» i søkemotoren Google, får du opp 68 millioner konkurrerende treff. 75 prosent av treffene er søppel, sier Sverre Sjøthun i Synlighet.no.

Han er lei av at useriøse aktører er med på å gi bransjen han arbeider i et frynsete rykte.

Det eksisterer to leirer innenfor søkemotoroptimalisering - «White Hat» og «Black Hat». Sistnevnte bruker sleipe metoder for å lure og manipulere seg frem til gode resultater på søkemotorene. Enkelte websider er kun laget for å ligge på toppen av søkemotorene.

— Slike metoder genererer trafikk, men ikke noe mer. Vi skal også forsøke å få skape trafikk, men trafikken er ikke noe poeng i seg selv hvis ikke du får noe ut av den. Å skape salg eller få folk til å abonnere på et nyhetsbrev kan være bakenforliggende mål, forklarer Sjøthun.

En annen juksemulighet, er at nettsider kan gi seg ut for å inneholde informasjon som den slett ikke har i virkeligheten.

Radisson SAS ble tatt på fersken i 2004 etter å ha trikset med ulovlig listehopping på Google. De hadde opprettet en haug med såkalte «doorway-nettsider». Disse sidene ser ut som virkelige nettsider, men klikker du på linken så videreføres du til Radisson sin hjemmeside.

Som straff ble hotellkjeden stengt ute fra Google i to måneder.

— Jeg tør ikke tenke på hva utestengningen kan ha betydd for Radisson. Men det stoppet dem tydeligvis ikke heller, for tidligere i år ble de tatt i juks på nytt, sier Sjøthun.