— Uansett hvor vondt du har i ryggen, kan du bevege deg uten å bruke smertestillende medisin. Dette lærte jeg av en dansk lege da jeg var på opptrening i Rauland. Det er en hard skole, men effektiv. Den beste måten å slåss mot ryggsmertene er å trosse dem, gå, trene styrke, trene utholdenhet, selv om det er så vondt at tårene triller, sier Næsse.

Selv har han hatt problemer med ryggen siden i syttenårsalderen. Men i 1988 sa det skikkelig stopp, med både prolaps, forkalking og betennelser. Det skulle gå tre år og to operasjoner før Næsse var i jobb igjen. Siden den gangen har kontoristen og svømmetreneren trent regelmessig og mye. Nå er han i topp form - bortsett fra i ryggen. Smertene blir han ikke kvitt. Men treningen har gjort at han er mye mindre borte fra jobben.

— Tidligere måtte jeg holde meg vekke fra jobben i tre-fire uker før jeg var i stand til å møte opp igjen. Nå trenger jeg et par dager før jeg kommer meg. Det skyldes treningen, sier Næsse og fortsetter:

— Det har vært et beinhardt arbeid å komme seg tilbake, men det har absolutt vært verdt det. Heldigvis er jeg sta nok til å ha nødvendig selvdisiplin, og så har jeg fått fine muligheter til å trene hjemme i rekkehuset på Florvåg i Askøy.

Næsse forteller at den første treningen etter operasjonene besto i å løfte halvlitersflasker med vann:

— Det var det eneste jeg klarte. Og så jogget jeg - med korsett. Men rett som det var mistet jeg følelsen i beina, og falt. Da måtte jeg bare krype videre til jeg klarte å reise meg og gå. Og til slutt klarte jeg å jogge igjen - til jeg falt på nytt. Slik var de første joggeturene mine. Men jeg lot ikke smertene vinne over meg. I en periode brukte jeg 20 minutter hver dag for å trene opp mykheten i nakken. Den var stokk stiv. Jeg sto foran speilet og presset og presset, mens tårene trillet. Etter tre måneder klarte jeg å bevege den brukbart. Og den aller beste smertebehandlingen jeg vet om, er å trene utholdenhet. Hardt. Det virker.

I disse tider jobber Næsse helt bevist med støttemuskulaturen i kroppen.

KNALLHARDT: Stein Robert Næsse trener knallhardt to timer hver dag. Ett av resultatene er at han kommer seg mye raskere tilbake på jobb når ryggsmertene blir for sterke. <p/> FOTO: BJØRN ERIK LARSEN <p/>
HAR STYRKE NOK: - Jeg har styrke nok i kroppen, men støttemusklene er ikke raske nok. Det betyr at jeg faller for lett, forteller Stein Robert Næsse.<p/>FOTO: BJØRN ERIK LARSEN