Han nekter nærmest å tro på tallene fra Bergen, forskeren Øivind Horverak ved Statens in-stitutt for rusmiddelforskning.

— Det høres veldig rart ut. Jeg har ingen forklaring på dette, annet enn at det kan skyldes lo-kale trender, sier rusforskeren til Bergens Tidende.

Barsjef Thorleif Hønsi ved nattklubben Rick's har ikke problemer med å forklare talle-ne.

— Folk har lidd nok under ølmonopolet. Det er ikke mange årene siden folk måtte på hotell for å ta en drink. Nå kan de kjøpe drinker på vanlige utesteder, og mange synes gin-tonic smaker bedre en øl, sier Thorleif Hønsi til Bergens Tidende.

På Vinmonopolet tror de på sin side at sprittallene i Bergen inneholder mye søtt blande-vann.

Sprit opp, øl og vin ned

Ferske tall fra Seksjon for skjenkesaker i Bergen kommune viser at det i 2000 ble solgt 75.808 liter brennevin på utestedene i Bergen. I fjor var tallet 95.903, en økning på 26,5 prosent (20.095 liter). Økningen tilsvarer en halv million drinker, hvis vi regner med at det går fire centiliter brennevin i hver drink.

Samtidig viser tallene at ølsalget på byens barer, klubber og restauranter går ned med hele 92.686 liter, fra 4.566.321 liter i 2001 til 4.473.635 liter i 2001. Vinsalget går også ned, fra 602.473 liter i 2000 til 556.779 liter i 2001. Nedgangen er på 45.694 liter.

Gro Gaarder, leder ved Seksjon for skjenkesaker i Bergen kommune, strever med å forkla-re den voldsomme økningen i brennevinssalget. Riktignok er det gitt flere brennevinsbe-villinger de siste årene, men ikke så mange at det i seg selv forklarer økningen, tror hun.

Ferdigblandete drinker

— Økt brennevinssalg kan også henge sammen med all den rusbrusen som selges. Noe av rusbrusen er brennevinsbasert. Dessuten mener jeg å ha sett en tendens de siste årene til at folk drikker mer brennevin. Kanskje dette til sammen kan forklare økningen. Men jeg vet ikke, sier Gro Gaarder til Bergens Tidende.

Rådgiver Jens Nordahl i Vinmonopolet tror svaret ligger i de ferdigblandede drinkene med fruktsmak, som for eksempel Bacardi Breezer.

— Vi har hatt en eventyrlig økning i salget av alkoholsvake, ferdigblandete brennevinspro-dukter. Det er et motefenomen, men flaskene inneholder ikke mer alkohol enn sterkt øl, si-er Nordahl.

Han tror derfor ikke at salgsøkningen på 20.000 liter brennevin i Bergen består av ren sprit. Mye blandevann er også tatt med her, mener han.

— Men jeg avviser ikke at økningen også kan skyldes en drinktrend. Vi har hatt en marginal, men uforklarlig økning i salget av rom, tequila, akevitt og gin. Dette brennevinet blir mik-set til velsmakende drinker av trendy bartendere som opptrer nesten som rockestjerner, sier Jens Nordahl.

Sex og singelliv

Nattklubben Ricks's ligger på andreplass på brennevinstoppen i Bergen. På Rick's solgte de i fjor 7031 liter brennevin, ifølge kommunens statistikk. Barsjef Thorleif Hønsi sier at Rick's selger mer vodka og gin på grunn av blandevannet Battery.

Folk vil føle energikick og være opplagte dagen derpå. Derfor kjøper de drinker blandet med Battery, sier han.

Dessuten merker han at flere jenter kaster seg over drinkene, både vodka og cocktails.

— De har sett på Sex og singelliv på tv, der de drikker både Dry Martini og Cosmopolitan. Dessuten tror jeg utseendet betyr mye. Øl ser mer kjedelig ut enn en cocktail, sier Thorleif Hønsi.

BT har prøvd å sammenlikne skjenketallene i Bergen med Trondheim og Oslos tall, men i disse kommunene er ikke statistikken utarbeidet ennå.

TATT AV: Salget av brennevin har tatt av i utelivs-Bergen, og det er gode tider for Jan Beu (t.v.) og Hans Bru i baren på Strand Hotel.