Et norsk militærfly med fem offiserer om bord er savnet vest for Kiruna. Alle om bord er norske, og de pårørende er varslet, melder Forsvaret.

Både navn, alder og bosted til de savnede er nå offentliggjort:

  • Ståle Garberg (42), Oslo
  • Truls AudunØrpen (46), Oslo
  • Bjørn Yngvar Haug (40), Ullensaker
  • Siw Robertsen (45), Oslo
  • Steinar Utne (35), Oslo

Erfarne flygere

Flyet er av typen C-130j transportfly, og tilhørte 335-skavdronen. Det var med på militærøvelsen Cold Response.

De savnede offiserene er blant Forsvarets mest erfarne flygere, sier forsvarssjef Harald Sunde.

— Det var et mannskap om bord på fire personer samt en offiser i tillegg. Oppdraget var å fly fra Evenes til Kiruna, hente materiell og personell og fly tilbake til Norge, sier Sunde til NTB.

Forsvarssjefen hadde torsdag kveld ikke oversikt over hvor mange som etter planen skulle ha vært med flyet tilbake til Norge. Han vil heller ikke si noe om hva som kan være årsaken til flystyrten.

— Vi har ingen indikasjoner i noen retning. Dette er meget robuste og nye fly, av de beste som finnes. Det har vært svært få uhell med denne flytypen, sier han.

Den svenske redningsledelsen har snakket med pilotene i de to flyene som fløy sammen med det savnede flyet, et norsk og et tysk fly. De fløy samme strekning, men i hver sine områder.

— De har fortalt at alt var normalt, det var ikke noe rart med flygingen, og ingen var i nærheten av fjell eller vann, sier redningsleder Jonas Sundin i den svenske sjø- og flyredningssentralen i Göteborg til NTB.

«Beklager veldig, veldig mye»

Torsdag kveld gikk forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) ut og sa at alle om bord er omkommet. Like etter trakk forsvarsdepartementet meldingen.

— Vi beklager veldig, veldig mye, sier pressetalskvinne Marita Wangberg till Dagbladet.no.

— En medarbeider trykket på «publiser» på en melding som var forberedt i tilfelle vi skulle få den beskjeden, sier hun.

— Status på de fem om bord er savnet. Vi har ingen annen informasjon. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er svært bekymret, sa Barth Eide til TV 2 Nyhetene ved 21-tiden.

Har funnet varmepunkter

Helikoptre og fly fra Norge, Sverige, Danmark og USA deltar i letingen. Også fotpatruljer er sendt inn i Kebnekaise-området - Sveriges høyeste fjell.

Sjöfartsverket i Göteberg som leder leteaksjonen, har meldt at spaningsfly har oppdaget varmepunkter fra tre ulike posisjoner. I tillegg skal en fotpatrulje ha funnet «noe».

Sent torsdag kveld skriver de i en ny melding at disse sporene ikke har ført til noen konklusjon.

Varmepunktene kan stamme fra dyr, turgåere, besetningen fra flyet, eller soldater som leter etter dem.

Håper fortsatt

Flyet, som ble døpt «Siv» i august 2010, var det sist leverte flyet av Hercules-flyene.

Det var utstyrt med en nødpeilesender som skal kunne sende signaler lenge etter en styrt.

— Det skal være mulig å lokalisere flyet i flere dager etterpå, sier redningsleder Heidi Kløkstad ved Hovedredningssentralen Nord-Norge til NRK.

Stasjonssjefen der nordmennene er stasjonert, har fortsatt håp om at de blir funnet i live.

— Jeg håpet og håper fortsatt på det beste. Det er altfor tidlig å spekulere om det er menneskelig eller teknisk svikt, sier oberst og stasjonssjef Diederik Willem Kolff til VG Nett.

Hercules-flyet var på vei til Kiruna for å hente mannskap og materiell, og ble borte fra flygekontrollen klokken 14.53. ## Mulig nødlanding

Siden det ikke er kommet tydelige nødsignaler fra nødpeilesenderen om bord, har redningsledelsen hatt et visst håp om at flyet har greid å nødlande.

— Vi søket fortsetter i området åtte mil vest for Kiruna, sa Marianne Øiahals, informasjonssjef for hæren i Nord-Norge, til bt.no ved 20.35-tiden.

— Senderen skal automatisk avgi nødsignaler hvis flyet styrter, men vi har ikke registrert noen signaler. Derfor tenkte vi at flyet kunne ha foretatt en kontrollert nødlanding. På den annen side burde det da ha vært mulig for besetningen å ta kontakt med oss, sier redningsleder Sundin.

Utilgjengelig terreng

Det er ustadig vær og vanskelige leteforhold i området der flyet styrtet, med tette snøbyger, turbulens og dårlig sikt. Det skal blåse rundt 25 sekundermeter vind.

En norsk Sea King-helikopter, to F 16-fly og Orion har deltatt i letingen. Søkeinnsatsen ble koordinert av den svenske hovedredningssentralen.

Linus Niva er sjef for Fjällstation Kebnekaise. Drakryggen:

— Jeg hører at det flyr fly over her, men det er så dårlig sikt at jeg ser ingenting, sa han til bt.no i 19-tiden. Han beskrev terrenget som veldig vanskelig tilgjengelig.

Ifølge forskningsassistent Rafael Jensen ved Tarfala Forskningsstasjon, som ligger oppe i Kebnekaisefjellene, er det uforsvarlig å oppholde seg ute.

— Svært erfarne skuterkjørere kan muligens navigere under disse forholdene, men det er siktmessig ikke forsvarlig å bevege seg ut. Det er veldig ugunstige forhold. Man hører heller ingenting, og det er lett å drive i feil retning, sier han.

Forsvant fra radaren

— Flyet tok av klokken 13.40 lokal tid, sier Rostad. Siste kontakt med flyet på radar var klokken 14.53 norsk tid.

Tore Hongset ved hovedredningssentralen i Bodø forteller at det var svensk lufttrafikkontroll som sendte bekymringsmelding klokken 15.50. Da var det en halv time siden flyet skulle ha landet.

— Flyet hadde kontakt med tårnet i Kiruna og lå da rett vest for flyplassen. De mistet kontakten idet flyet gjorde seg klar for innflyging og landing, sier presse- og informasjonsoffiser Ivar Moen til NTB.

Vil ikke avblåse øvelsen

Cold Response varer fra 12. til 21. mars (se kart over øvingsområdet nederst). Flyet kom fra Evenes og skulle hente personell og materiale i Kiruna, normalt cirka en times flytur.

Han vil ikke avblåse militærøvelsen.

— Dette vil prege øvelsen veldig sterkt. Vi vil markere det som har skjedd og gjøre naturlige tilpasninger. For øvrig mener vi det er riktig at øvelsen fortsetter, sier Barth Eide til NTB.

16.300 soldater fra 14 nasjoner deltar i Cold Response, den største vinterøvelsen i Norge på ti år.

Ulykke også for to år siden

Også for to år siden skjedde det en ulykke med et Hercules-fly under Cold Response. En del av frakteflyets propell løsnet og fløy gjennom luften, ifølge Harstad Tidende. Propellbiten var over en meter lang. En person ble lettere skadet og flyet gled inn i en snøfonn på den militære delen av Evenes lufthavn.

Flyet tilhørte de amerikanske NATO-styrkene som deltok i øvelsen.

En amerikansk undersøkelseskommisjon var på Evenes for å finne ut hva som hadde skjedd.

— På et eller annet vis ser det ut til at gummiklossene vi bruker for å holde hjulene på flykroppen rolig har sklidd unna. Dermed fikk propellene «tak», og sendte flyet av gårde noen meter før pilotene rakk å reagere, sa pressetalsmann Eystein Kvarving til Harstad Tidende.

Tips? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

Kartet under viser øvingsområdet for Cold Response 2012:

KART.JPG