Mange elever ved norske trafikkskoler har valgt å vente med å ta flere kjøretimer fram til kjøretimene blir momsfrie. Nå kan det se ut som om ventingen har vært bortkastet, skriver nettutgaven til Forbruker-rapporten. Momsen er 24 prosent og utgjør om lag 20 prosent av prisen.

Moms på tjenester

— For det første økte ikke prisene med 24 prosent i juli da momsen ble innført. Siden momsordningen ble utvidet til å omfatte langt flere tjenester, må kjøreskolene nå betale moms for langt flere tjenester enn tidligere, blant annet på tunge utgifter som husleie, regnskap, revisjon og porto, sier styreleder i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, Jarle Nermark til Forbruker-rapporten.

Nermark jobber ved Rana Trafikkskole, som nå tar 420 kroner for en kjøretime. Når merverdiavgiften forsvinner fra årsskiftet, vil ikke elevene nyte godt av hele avgiftsbortfallet.

Rana Trafikkskole kommer sannsynligvis til å sette ned kjøretimeprisen med 40 kroner til 380 kroner mens momsbortfallet tilsvarer vel 80 kroner i avgift. Hadde trafikkskolen latt elevene få hele besparelsen kunne timeprisen vært rundt 340 kroner.

Vil se regnestykket

-Prisreduksjonen vil variere fra kjøreskole til kjøreskole, sier Jarle Nermark.

Jan Schrøder i Forbrukerrådet mener prisen bør ned når momsen fjernes.

— Hele vitsen med en momsreduksjon er at varer og tjenester skal bli billigere. Det er greit at prisene ikke går ned med 24 prosent, men prisreduksjonen bør ligge tett opptil. Hvis ikke kjøreskolene klarer det, vil jeg gjerne se regnestykket som kan forsvare prisreduksjonen, sier seksjonssjef Jan Schrøder i Forbrukerrådet

(NTB)