Politiet opplyser i sin logg at 25 personer ble hentet ut fra Hurumsiden, mens 9 ble evakuert ut på Drøbaksiden av tunnelen.

De aller fleste av disse ble sendt til legesjekk. Tolv av dem ble sendt videre til ulike sykehus.

Fem personer ble brakt til Oslo universitetssykehus med røykskader, opplyser sykehuset på sine nettsider. Sykehuset opplyser til Dagbladet.no at de fem har pådratt seg moderate røykskader.

Tre er sendt til sykehuset i Fredrikstad med røykskader. Skadeomfanget for disse er ikke kjent.

Søkte tilflukt

Den 7,3 kilometer lange undersjøiske Oslofjordtunnelen går mellom Sætre på Hurumlandet og Drøbak i Frogn.

Ambulanser og helsepersonell ble kjørt inn i tunnelen fra begge sider av tunnelen så langt det lot seg gjøre for å bistå eventuelle skadde personer. Mange klarte å gå eller kjøre ut av tunnelen selv. Andre søkte tilflukt i de såkalte nødboksene som finnes flere steder i tunnelen. Dette er små telefonrom hvor man kan få varslet om hjelp. Bak enkelte av telefonrommene finnes det også større brannsikre rom.

Fire røykdykkerlag tok seg først ned i tunnelen for å få ut bilførere og passasjerer. Etter at brannen var slukket og det var blitt mindre røyk, kjørte brannbiler gjennom tunnelen og plukket med seg de som var igjen.

Brannvesenet fra Søndre Follo rykket inn fra Drøbak-siden, mens brannvesenet fra Hurum og Røyken gikk inn fra Hurum-siden.

— Vi anser hendelsen som en svært alvorlig situasjon, sier Kaasa.

Problemtunnel

Det var et vogntog lastet med papir som begynte å brenne i bunnen av tunnelen, som ligger 134 meter under havet. Det er ikke første gang det brenner i Oslofjordtunnelen, som sto ferdig i 2000.

I mars i år måtte fire personer til sykehus etter at det brøt ut brann i et vogntog. Også den gangen var det et vogntog lastet med papir.

Tunnelen har også vært rammet av andre problemer. I august 2003 ble tunnelen oversvømmet etter at pumpesystemet i tunnelen sviktet. I desember samme år raste 12 tonn stein ned fra tunneltaket. I 2004 ble tunnelen stengt i flere måneder etter at geologer oppdaget et nytt rasfarlig område.

Tunnelen har tidligere vært kritisert av Norges Lastebileierforbund for blant annet å være for bratt. Tunnelen har en stigning på 7 prosent.

Tunnelen går mellom Måna i Frogn og Verpen i Hurum, og er en del av riksvei 23. (©NTB)