Tollerne rundt om i Norge har hentet frem tengene og er klare til å klippe skilt.

I løpet av en snau time ble syv biler avskiltet på Manglerud i Oslo av tre ansatte i Oslo og Akershus tolldistrikt. De avklipte skiltene bringes til den lokale trafikkstasjonen og bileierne må ut med 1110 kroner i gebyr for å hente dem. Er skiltene ødelagt, koster nye skilt 408 kroner settet. Biler ingen gjør krav på blir tauet inn av Trafikketaten. I Oslo starter inntauingen av uregistrerte biler allerede til uken.

Aspirant Bernt Nilsen, betjent Morten Johansen og betjent Raymond, som ikke vil oppgi etternavnet sitt i frykt for at folk med avklipte skilt kommer etter han, hadde en travel ettermiddag i solsteken. Før avskiltingen startet sa Raymond at det hele var «kirurgisk pent arbeid».

— Vi bare skrur av skiltene, mente han.

Men den gang ei. De fleste skiltene måtte aspirant Nilsen, som også er bilmekaniker, ta seg av med opptil flere forskjellige tenger. På en gammel Suzuki med slitte piggdekk og ødelagt bensinlokk måtte alle de tre mennene til med rå muskelkraft for å få løs skiltet. Hammeren kom også frem.

— Vi skulle hatt baufil, noen av skiltene er festet med helt feil skruer, sier Johansen oppgitt.

Nilsen har akkurat klippet av skiltene på en gammel Mazda. Eieren av bilen kommer ut fra en blokkleilighet like ved og spør hva som skjer. Raymond forklarer med en rolig tone bileieren at slik går det når en ikke tar bilen på den årlige EU-kontrollen. Bileieren mener han ikke har fått beskjed om EU-kontroll.

— Den unnskyldningen har vi hørt mange ganger, men staten pleier å være flink til å kreve inn penger, alt kommer i posten i rimelig tid før fristen går ut, bileierne får beskjed om EU-kontrollen i hvert fall seks måneder før tiden, mener Nilsen.

Bileieren styrter inn i leiligheten for å ringe til Statens vegvesen som han mener har skylden.

— Han tok det fint, men det er neimen ikke alle som er like forståelsesfulle, sier Raymond som er glad han avskilter biler i Oslo og ikke i distrikts-Norge der man risikerer å kjenne bileierne.

Tollerne oppdager en gammel Volvo med rødt oblat, de ringer og sjekker bilen mens sjåføren går inn i en blokkleilighet. Sjåføren er en røslig kar med tatoveringer og snauklipt hår.

— Er det noen biler dere vegrer dere for å avskilte?

— Nei, jobben må gjøres, uansett hvem det er, sier Raymond, som har et par håndjern dinglende i beltespenna.

Han legger til at det er lite dramatikk rundt avskiltingene.

De tre mennene går raskt til verks med Volvoen, som har klistremerker med logoen til en motorsykkelklubb. Bare få ord blir vekslet mens de fjerner skiltet. Så hopper de inn i bilen og suser av gårde. Det hele gikk raskt for seg denne gangen.

Tro ikke at Johansen, Nilsen og Raymond bare stopper når de ser gamle oblater, for en gammel, rusten BMW med riktig farge på oblatet fanger også interessen.

— Den bilen må sjekkes, for hvordan den kom gjennom EU-kontrollen lurer jeg på, sa Raymond.

Så pass deg, tollerne kommer til et sted nær deg, snart.

NTB