Da Odd Naustdal og Ingvild Kringeland skulle ta bryllupsfoto, var Goliat-kranen på Kværner Stord den mest naturlige kulisse.

— Det var en kjempegøy jobb for en fotograf med høydeskrekk, ler fotograf Bodil Haga, som foreviget brudeparet vel 70 meter over bakken 1. september i år.

Goliat-kranen på Kværner Stord AS har vært som et ruvende landemerke for industrisamfunnet i Sunnhordland siden 1969. Det første løftet den gjorde var av supertankeren «Kong Haakon VII», og senere har det blitt krafttak på både supertankere og plattformer. Neste høst skal den rives.

For informasjonssjefen på Kværner Stord AS og hans brud var det derfor et naturlig valg å la seg forevige på Goliat, siden de begge er fra Stord og jobber ved verftet.

Måtte ha egen kranfører

— Jeg føler Goliat-kranen sier mye om hvem vi er og hvor vi kommer fra. Den har vært et symbol for industrisamfunnet her. Når den skiftes ut til neste år, vil det være 45 år fra den gjorde sitt første løft, sier Odd Naustdal, som selv er fotointeressert og fikk ideen til den noe uvanlige kulissen.

Bruden Ingvild Kringeland jobber i dag som kvalitetsingeniør på verftet og lot seg enkelt overtale, skal en tro brudgommen.

— Hun var med på det fra første stund, men var litt usikker på om det ville komme olje på brudekjolen, sier Naustdal.

Han måtte gå noen runder internt på jobben for å få tillatelse til stuntet. Sikkerhetsreglene på verftet er strenge. Derfor måtte de ha egen kranfører for å kjøre dem opp i heisen til 70 meters høyde.

— Kranfører Petter Flatås stilte sporty opp på en lørdags ettermiddag og kjørte oss opp, forteller han.

Amerikanske trender

Naustdal har selv fotografert under bommen på kranen tidligere og synes lyset og de blå fargene gir en spennende dybdeeffekt. Det er fotograf Bodil Haga skjønt enig i, selv om det for henne var en jobb kombinert med skrekkblandet fryd.

— Det var flott å kunne kombinere det industrielle miljøet med den flotte bruden, sier hun.

— Hvordan taklet du å jobbe i høyden med høydeskrekk?

— Så lenge du ikke ser ned, er det ikke så skummelt, sier Haga om sin første bryllupsfotografering i en kran.

— Hvor vanlig er det å ta bryllupsbilder i slike omgivelser?

— Jeg ser at de amerikanske trendene er her. Folk vil ha med seg elementer inn i bildene, og mange vil ha sin egen stil. Jeg får en del forespørsler og har blant annet vært med et par til bestemors strand eller til andre steder som er spesielle for dem, sier Haga.

Blir til spiker

Hans Jørgen Brun har drevet som fotograf i Bergen i over 40 år og har sett trender komme og gå. Han er opptatt av at fotografering er en kunst og et håndverk man ikke skal ta lett på.

— Det er masse påfunn og eksperimenter. Jeg har sett folk som vil ta brudebilder i kassen på Rema 1000 fordi de møttes der, men da kan de like godt ta bildene selv, sier Brun.

Han har ikke noe imot å ta bilder utendørs og på ulike steder, men mener fallgruvene er større straks man gjør det. Å ta bilder i en kran for å gi det en personlig innfallsvinkel, har han imidlertid sans for.

— Det er en bra innfallsvinkel å gjøre noe personlig ut av bildene, sier den erfarne fotografen.

Det var også målet for paret fra Stord, som foruten kranbildene også ble fotografert i parken ved Høgskolen Stord/Haugesund og i kirken.

Neste høst er Goliat-kranen historie. Da får den avlastning av «Nye Goliat» som kan løfte hele 800 tonn. «Gamle Goliat» blir til spiker, men vil for alltid leve videre i bryllupsalbumet til Ingvild og Odd.

Har du et godt bryllupstips? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

INDUSTRIBRUD: Ingvild Kringeland på vei opp i Goliat-kranen. Foto: Bodil Haga
HØY PÅ LYKKE: Brudeparet Odd Naustdal og Ingvild Kringeland jobber begge på Kværner Stord AS. Hva er da mer naturlig enn å ta bryllupsbildene 70 meter over bakken i Goliat-kranen? Foto: Bodil Haga