Han måtte hive seg i regjeringens svarte limousin og kappkjøre med morgenekspressen til Hønefoss. Der nådde han igjen delegasjonen av NSB— og Jernbaneverkets toppfolk. Alle skulle de til Voss for å presentere planen for ny veg og jernbane mellom Arna og Voss.

Familielogistikk

Det var en noe slukkøret samferdselsminister som entret Bergensbanen på Hønefoss stasjon litt før kl. 9:30.

— Jeg beklager, jeg beklager, sa han. - Jeg kom et halvt minutt for sent til Lysaker.

Solvik-Olsen begrunnet forsinkelsen med at familielogistikken ikke gikk opp. Som mange andre toppolitikere er han småbarnsfar med mange oppgaver å skjøtte på morgenkvisten.

Stengt VIP-vogn

NSB hadde gjort grundige forberedelser til denne historiske togturen med samferdselsstatsråden fra Fremskrittspartiet som gjest.

Komfort-vognen bak lokomotivet var stengt for andre reisende enn statsråden og hans følge. Det besto i blant andre NSB-sjef Geir Isaksen, Jernbanedirektør Elisabeth Enger, statssekretær John Ragnar Aarset og solid knippe toppbyråkrater.

Vanlige reisende ble høflig men bestemt skysset ut igjen, om de tok seg inn her.

Folk flest fikk dermed ikke med seg at togministeren var ombord, da han endelig fikk innhentet sitt reisefølge på Hønefoss.