• Bergensbanen fraktet 8 prosent færre passasjerer i 2003 enn i 2002, opplyser informasjonssjef i NSB, Audun Tjomsland, til Bergens Tidende.

Passasjertrafikken med tog mellom Bergen og Oslo, med tellepunkt på Finse, har gått jevnt og trutt nedover de siste årene. Årstrafikken har flere ganger vært over 700.000, men senest i 1997. Deretter har tallet etter sigende gått bratt nedover.

— Men i desember 2003 lå passasjertallet 1 prosent over tallet fra desember 2002, så nå er vi i angrepsposisjon igjen, legger Tjomsland til.

Konkurranse fra ekspressbussene har han med ro.

— Jeg er ikke særlig imponert over prisene deres. Vi har jo lansert tilbud om minipris kr. 150,-, og for den prisen kan du reise hvor langt du vil i Norge. Vi er jo nødt til å svare på konkurransen, og det gjør vi ved å prise enda lavere de laveste tilbudene våre, sier Tjomsland.

Det er foreløpig ikke enkelt å fastslå hvor mange det er som tar buss mellom Bergen og Oslo. Men det skyldes i hovedsak at disse tilbudene enten er svært nye, eller så er de rett og slett ikke kommet i drift.

— Vi startet med kjøringen før jul, og hadde bare fulle busser i desember mellom Bergen og Oslo. Men nå i januar er det roligere. Så vi er spente på hvordan dette vil utvikle seg over tid, sier Vidar Antonsen i Bergen Ekspressen.

— Torsdag 29. desember starter vi rute mellom Bergen og Oslo over Fillefjell. Vi har også litt trafikk mellom de to byene på Haukeli-ekspressen, men mange er det ikke, sier divisjonssjef Per Vold i HSD.

— Til våren starter vi med daglige ruter mellom Bergen og Oslo, hvis vi får konsesjon, sier daglig leder i Gaia Reiser, Rita Brokstad.