— Markedet er stabilt. Grunnen til det er trolig at barn slutter å leke med leker tidligere enn før. For et par tiår siden lekte jentene med dukker til 14-årsalderen. Nå overtar interessen for moter, sminke og musikk allerede i åtte- niårsalderen. Guttene går over til data- og tv-spill, forteller administrerende direktør for Brio, Ståle Angel.

2500 kroner pr. barn

Brio har om lag 30 prosent av leketøysmarkedet med sine 170 butikker i Norge. I fjor omsatte Brio-butikkene for ca. 700 millioner kroner.

Barn, foreldre, besteforeldre, onkler og tanter kjøper leketøy til norske barn for minst to milliarder kroner.

Fordelt på de nesten 800.000 barna i Norge som er mellom 0 og 12 år, betyr det at hver og en av dem får leker for 2500 kroner i året.

Litt over halvparten av alt leketøyet kjøpes i tradisjonelle lekebutikker. Den andre halvparten selges alle andre steder; i dagligvarebutikker, på bensinstasjoner og i kiosker.

-\Nedgangen i lekealder veies noe opp av at unger har mer leker, er Ståle Angel sin forklaring på at omsetningen av leker ikke har sunket, til tross for at antall lekeår er færre.

Sterke trender

Trendene er sterke i leketøysmarkedet. Hvert år farer mange bølger gjennom barne- og ungdomsmiljøene. Pokémon slo ut alt for et par år tilbake. Sparkesykkelen var også en sterk trend «alle» måtte ha til rett tid. Senere har Dracoheads, Harry Potter og Byggmester Bob herjet i snevrere miljøer eller aldersgrupper.

Trendlekene sprer seg på flere medier. Bøker, filmer, figurer og tegneblokker i det samme konseptet er vanlig.

Den lille «handy-mannen» Byggmester Bob som fikser det meste er blitt en farsått blant de yngste etter lanseringen i 1999.

Siden er mer enn fire millioner bøker og to millioner videoer solgt i Storbritannia. I tillegg er figurer med Bob og hans livlige maskinpark lansert som leker, lego og brio-tog, blant annet.

Suksesshistorie

Lego er blant lekene som ikke går av moten. Til tross for legoklossens lange levetid og arv fra foreldre til barn, selger Lego stadig godt.

— Vi har hatt en dramatisk økning i omsetningen de siste årene. Fra 1998 til -99 var veksten på 21 prosent, året etter 15 prosent, forteller Jørgen Larsen, promotion manager for Lego i Norge.

Han vil ikke fortelle hvor mye Lego omsetter for. Larsen anslår at Lego har 15 prosent av det totale lekemarkedet.