Den norske meierigiganten, som også har rollen som markedsregulator i Norge, måtte importere utenlandsk smør under krisen i 2011. Heller ikke i fjor var det nok smør i butikkhyllene.

Nå skal merket Sunfield bli redningen. Smøret blir markedsført og solgt av Tine, men baserer seg på utenlandske råvarer når det ikke er nok norsk melk å få tak i, skriver Finansavisen.

Lanseringen av Sunfield gjør at Tine nå går ut med en garanti om nok smør til alle forbrukere i Norge.

— Norske forbrukere ønsker flere valgmuligheter i butikkene, og Tine bidrar nå til at de har flere smørtyper å velge mellom. Vi har valgt et engelsk navn for å signalisere at smøret kan være produsert på en utenlandsk råvare, sier kategoridirektør Pernille Siberg Nakken i Tine til avisen.

Hun er ikke enig i at Tine undergraver sine egne eiere - melkebøndene - ved å importere smør.

— Våre eiere vil i størst mulig grad lage produkt av norsk råvare, men smørsituasjonen i 2011 lærte oss at vi måtte ha rom for større fleksibilitet, sier Nakken.