— Det stemmer at vi mente prislappen burde ligge rundt 40 millioner kroner, bekrefter Frode Møgster i Austevoll Supply Shipping, den tidligere eieren som solgte fartøyet til Redningsselskapet.

I ett år arbeidet selskapet forgjeves med å finne kjøpere til denne prisen.

  • Vi hadde flere interessenter, blant annet et kinesisk selskap, men handel ble det ikke før Redningsselskapet kom på banen, sier Frode Møgster.

Solgt med oppdrag

— Og de ville gi fem millioner kroner mer enn tidligere prisforlangende?

— Ja, men i mellomtiden hadde vi fått en kontrakt med Kystverket på Finnmarks-kysten for fartøyet. Dette er hovedforklaringen på prisstigningen. Det var viktig for Redningsselskapet å få en god start for båten.

Avtalen mellom Austevoll Supply Shipping og Redningsselskapet ble inngått i april/mai i fjor. Oppdraget på Finnmarks-kysten for Kystverket har etter 15 måneder gitt Redningsselskapet et overskudd på 70.000 kroner når alle utgifter på «Skandi Beta» er trukket fra.

- God handel

Frode Møgster i Austevoll Supply Shipping mener likevel at Redningsselskapet gjorde en god handel.

— Vi hadde fått mer for båten dersom vi hadde solgt den i dag, sier han.

— Så dere angrer på handelen, da?

  • Slike tanker gjør vi oss ikke.

Magnus Stangeland, president i Redningsselskapet, bedyrer at det er ukjent for ham at «Skandi Beta» var til salgs i et år med en prislapp på rundt 40 millioner kroner.

— Vi syntes 45 millioner kroner var en grei pris. Med i avtalen fulgte det jo et oppdrag med Kystverket, poengterer han.

- Verdt 60 millioner nå

Stangeland er ikke et øyeblikk i tvil om at Redningsselskapet har gjort god butikk.

— Hvis vi hadde villet, kunne vi glatt ha solgt «Skandi Beta» med stor fortjeneste. Fartøyet er trolig verdt 60 millioner nå. Markedet skriker etter denne typen fartøyer, sier han.

— Hvorfor selger dere ikke?

— Vi skal tjene penger på å drive «Skandi Beta». Det er jeg sikker på at vi kommer til å gjøre, understreker presidenten i Redningsselskapet.

PRISEN STEG: «Skandi Beta» hadde vært til salgs for 40 millioner kroner i et år da Redningsselskapet kjøpte den for 45 millioner. FOTO: KYSTVERKET