HILDE HEIAN

Vet du at Rikstrygdeverket sine utgifter til inkontinensbind på blå resept i fjor var på mer enn utrolige 250 millioner kroner? Og at det i Norge er omtrent 300.000 kvinner som lider av inkontinens? Faktisk er 23 prosent av alle norske kvinner rammet av urinlekkasje.

Fysioterapeut Kjersti Hatlebrekke er overbevist om at svært mange av disse kvinnene kan trene seg opp til en ny og tørr hverdag. Og hun vet akkurat hvor fortvilende det er ikke å ha kontroll over tissedråpene.

Selv hadde Kjersti Hatlebrekke jobbet ti år som fysioterapeut i Bergen, da hun for ti år siden fikk en datter. Under fødselen fikk Kjersti en muskelskade som forårsaket en ganske alvorlig urinlekkasje.

For flaut – Jeg var 33 år og opplevde flere ganger daglig at jeg lekket urin i teskje-mengder. Jeg måtte alltid gå med bind, men for meg var det for flaut å gå på apoteket og be om bleier på blå resept. Det trodde jeg den gang var slikt som bare gamle damer opplevde. Jeg fikk tilbud om operasjon. I stedet valgte jeg å dra på et kurs i regi av jobben, hvor jeg fikk opplæring i å trene opp igjen bekkenbunnen, forteller Kjersti Hatlebrekke (43).

Etter å ha gjort sine nye, daglige treningsøvelser i vel et halvt års tid, ble hun kvitt den plagsomme urinlekkasjen. Deretter gikk fysioterapeuten i gang med å hjelpe andre kvinner som lider av inkontinens. Og dem er det mange av.

Trening hjelper – Jeg begynte å spørre mine kvinnelige pasienter om de hadde problemer med urinlekkasje, og oppdaget etter hvert at det er svært vanlig. I fem år drev jeg med kurs i trening av bekkenbunnen og fikk god respons på det. Nå har jeg i samarbeid med tre gynekologer laget en video med tredimensjonal grafikk for å forklare kvinner hvilken innvendig muskel det er de skal trene, det er nemlig mange som ikke trener på riktig måte, forklarer Kjersti Hatlebrekke. Firmaet deres har for øvrig det megetsigende navnet Stop the drops.

Inkontinens hos kvinner kan ha flere årsaker. Den vanligste formen for inkontinens er anstrengelseslekkasje eller stressinkontinens. Da skjer urinlekkasjen samtidig med hosting, nysing eller fysisk aktivitet som løping eller hopping. Trykket øker kraftig inne i bukhulen når magemusklene strammes og små mengder urin lekker uten at man har vannlatingstrang.

Norske vitenskapelige studier viser for øvrig at 70 prosent av alle kvinner som har anstrengelseslekkasje kan bli helt eller delvis bra ved riktig og regelmessig styrketrening av bekkenbunnmuskulaturen.

Såkalt trang-lekkasje, altså at kvinnen ikke klarer å holde seg når hun føler trang til å tisse, er heller ikke uvanlig. Dersom lekkasjen skyldes at hun har en nerveskade til muskulaturen, nytter det ikke bare med trening. Da må kvinnen også opereres. En del kvinner i overgangsalderen får lekkasjeplager. Trolig skyldes det fall i østrogennivået, og da vil tilskudd av østrogen kunne hjelpe.

Få som vet – Når det pøses ut så mye reklame for inkontinensbind for kvinner, synes jeg det er rart at det er så få kvinner som vet at de faktisk kan trene aktivt for å bli kvitt urinlekkasje. Tenk om vår generasjon kvinner kunne sitte på sykehjem når vi blir gamle – uten bleier! Den samfunnsøkonomiske gevinsten vil også være stor. Egentlig synes jeg jenter alt i ungdomsskolen burde få vite hvor mye de kan forebygge med å gjøre knipeøvelser, presiserer Hatlebrekke.

Hun er nestleder i faggruppen for Kvinnehelse i Norske Fysioterapeuters Forbund og Hatlebrekke har selv satset flere hundre tusen kroner på treningsvideoen for kvinner med svekket bekkenbunn og anstrengelseslekkasje.

Slik gjør du Kvinner og jenter som ønsker å forebygge urinlekkasjer, kan med fordel sette i gang med knipeøvelser umiddelbart. Dersom du ikke er sikker på hvilken muskel du skal bruke, kan du teste det ut når du sitter på toalettet. Klarer du å knipe av urinstrålen, har du lokalisert muskelen.

Når du kniper, skal det verken merkes på baken eller innsiden av lårene. 30 knip daglig er fin trening, klarer du også å knipe bekkenbunnmuskelen sammen i åtte sekunder av gangen, så er det helt utmerket. Husk at trening bokstavelig talt gjør mester. En annen hyggelig effekt av riktige knipeøvelser, kan være et godt seksualliv. Jo sterkere bekkenbunnmuskulaturen er, jo større er sjansen for at du vil oppnå sterke og gode orgasmer.

For kvinner som er plaget av urinlekkasje, kan det også være lurt å unngå samleiestillinger der kvinnen har beina langt fra hverandre eller får stort trykk mot urinblæren. Skje-stillingen, altså når mannen ligger inntil kvinnen bakfra, kan være et alternativ. Dessuten er det alltid lurt å tisse før man har sex.

Viktig muskel – Etter hjertet er bekkenbunnmuskelen den viktigste vi kvinner har. Mitt inntrykk etter å ha jobbet som fysioterapeut i vel 20 år, er at kvinner har et altfor lite bevisst forhold til sitt underliv.

– Jeg har også hatt kvinnelige pasienter som i årevis har lidd av avføringslekkasje, men som likevel klarer å holde det skjult for ektemannen. Åpenhet sammen med en eventuell partner er viktig. Det vil også hjelpe deg selv til å takle problemet bedre, presiserer Kjersti Hatlebrekke.