— Jeg kan bekrefte at utsiktene på det amerikanske markedet er helt annerledes nå enn før katastrofen i New York og Washington, sier administrerende direktør Sturle Harald Pedersen i Dale of Norway til Bergens Tidende.

— Normalt går 50 prosent av vår produksjon til USA. Dette utgjør ca. 110 millioner kroner, sier Pedersen, som uansett hadde regnet med en liten nedgang i USA på grunn av små pustevansker i amerikansk økonomi.

Satset på OL

Terroraksjonene kunne knapt kommet på et mer ubeleilig tidspunkt for Dale-bedriften. Dale of Norway er nemlig offisiell leverandør til vinter-OL i Salt Lake City. I tillegg er bedriften inne i et lisensprogram knyttet til den amerikanske olympiske komiteen.

— Vi har hatt en vanvittig vekst i 2001. På tax free-markedet har vi økt med 20 prosent enda dette markedet generelt har hatt nedgang. Og med vinterlekene i Salt Lake City hadde vi regnet med et eventyrlig 1. kvartal i 2002. Etter det som har skjedd, gjennomgår vi nå på nytt våre prognoser for resten av 2001 og for 2002, sier Sturle Harald Pedersen.

Solid fundament

Dale of Norway har 340 ansatte på Dale og Arna. Pedersen sier at det foreløpig bare er spekulasjoner omkring hvor mange som må sier opp eller permitteres.

— Vi har hatt møter med fagforeningene om dette. De er godt oppdaterte på det som skjer, men noen er jo mer urolige enn andre.

— Hvordan er den totale situasjonen for Dale of Norway?

— Den er solid. Vi er det eneste virkelige merkenavnet innenfor vårt segment. Derfor står vi sterkt på det norske, det europeiske og på det øst-asiatiske markedet, sier Sturle Harald Pedersen.