En feil på ladesystemet hos Telenor Mobil førte til omfattende kontotapping tirsdag i forrige uke.

Alle selskapets kontantkort-kunder som hadde ladet opp telefonen sin søndag eller mandag, opplevde å få hele beløpet slettet. Anslagsvis 5000 kunder ble rammet av feilen.

Assisterende informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Mobil beskriver tappingen som et hendelig uhell.

— Tekniske feil som dette kan dessverre skje fra tid til annen. Derfor har vi laget et system som skal logge alt slikt krøll, slik at vi får ført pengene tilbake til kundene våre, sier Johnsen.

Gir ekstra tilbake

Han forteller at feilen ble rettet så fort den ble oppdaget, og at de fleste kundene nå skal ha fått pengene sine tilbake.

— Vi har nå satt inn tilsvarende beløp, og faktisk litt mer, på kundenes kontoer, sier Johnsen.

— BT kjenner til kunder som ennå ikke har fått pengene sine. Dermed er vel ikke alt helt i orden ennå?

— Nei, vi har hatt noen få problemer i etterkant. Dersom noen ennå ikke har fått tilbake beløpet, må de ta kontakt med oss snarest. Hvis vi ikke klarer å overføre beløpet, vil vi sende ut kontantkort til dem det gjelder, sier Johnsen.

En million kontantkunder

Telenor har alene over en million kontantkortkunder. Johnsen hevder at ladessystemet for RingKontant er meget stabilit, men likevel oppstod en liknende feil for bare et halvt år siden.

— Hva skal RingKontant-kundene gjøre neste gang en slik feil oppstår og kontoen plutselig står i null?

— Jeg vil oppfordre dem til å smøre seg med litt tålmodighet. Hvis feilen ikke blir rettet innen et døgn, anbefaler jeg å ta kontakt med vår døgnåpne kundeservice på telefon 09000 og sørge for at feilen blir registrert, sier Johnsen.