• Vi er de første til å si at vi har det ordentlig vondt, sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas etter ett av tidenes mobil-sammenbrudd i Norge.

Fra klokken 19.20 torsdag mistet omlag tre millioner Telenor-mobilkunder over hele landet kontakten med omverden. I minst to timer var det umulig både å ringe og sende SMS i Telenors nett. Feilenskjedde under en rutinemessigoppgradering av en server.

I Telenors krisestab på Fornebu var det fredag formiddag «dagen derpå», og nå uttaler konsernsjef Jon Fredrik Baksaas seg for første gang om hendelsen, skriver Aftenposten.

— Dessverre hadde vi en alvorlig feil i går som ga oss i overkant av to timers nedetid av mobilnettet, og de aller fleste kundene i Norge kunne ikke bruke telefonen til vanlig telefoni eller SMS, sier Baksaas til Aftenposten.

Hvordan kan dette få så store konsekvenser?

— Dette skal jo ikke skje. Vi er de første til å si at vi har det ordentlig vondt, og vi beklager det på det sterkeste. Jeg var her på Telenor i går kveld og kan forsikre om at hele ressursbruken ble satt inn på dette, sier Baksaas til Aftenposten

Dette er en av de størstefeilene i Telenor-nettet noen sinne.

Måtte kjøle ned Norges mobilnett

Installeringen av den nye programvaren på serveren gikk torsdag fullstendig galt. En sentral server fungerte ikke, og flere av filene som styrer og dirigerer mobiltrafikken i Norge, ble ikke med.

Dermed klarte kundene ikke å logge seg på mobilnettet. Alt brøt sammen.

— Når flere og flere forsøkte å koble seg på, så falt hele nettet sammen, sier Baksaas.

— Den delen av nettet som det var en feil på måtte kjøres ned kald, og så kjøres opp igjen. Derfor tok det den tiden det tok.

Les også: Vet fortsatt ikke hva som gikk galt

- Dette skal jo ikke kunne skje

- Hva tenker du om at slike rutinemessige ting får så store konsekvenser?

— Dette skal jo ikke skje, og vi må finne ut av hvordan det kan skje og tette eventuelle hull, sier Baksaas.

— Vi jobber hele tiden med å bygge ut nettet, både geografisk og funksjonsmessig, og det er nettopp det som gjør det mulig å se på at mobiltelefonen er blitt det arbeidsverktøyet det er blitt for alle.

Krisestab for niende gang i år

Dette er ikke første gang at planlagt arbeid fører til store sammenbrudd, selv om kveldens totale telekaos er blant de mest omfattende vi har hatt i Norge.

Flere av de største bruddene har skjedd under planlagt arbeid, noe Post- og teletilsynet tidligere har kritisert Telenor for.

- Det var i går niende gang i år Telenor samlet krisestaben i forbindelse med mobilbrudd. Er telenettet vårt for lite robust?

— Vi skal kanskje ikke være så opptatt av antallet slike hendelser, men at vi løser de problemene som oppstår underveis. Noen av de krisehendelsene vi har hatt er jo også resultat av hackerangrep utenfra. Men denne gangen var det inne hos oss selv, og det hele er vårt ansvar, sier Baksaas.