— Dette er trolig bare toppen av isfjellet. Antallet personer som opplever telefonsalg som negativt er nok betydelig høyere, sier informasjonsdirektør hos Forbrukerombudet, Per Øyvind Nilsen.

Blant annet får Datatilsynet hvert år en del klager fra folk som reservert seg, men like fullt blir oppringt av telefonselgere.

— Det vi kaller utgående telemarketing, inkludert loddsalg etc. i de humanitære organisasjonene, var på drøyt 1,1 milliard kroner i fjor. Det blir nok snarere en nedgang enn en oppgang i år, siden så mange har reservert seg og virksomheten får mye negativt fokus, sier daglig leder i Norsk direktemarkedsføringsforening (Nordma), Øystein Svarød til Dagbladet. Mellom 20 og 30 telemarketingfirma (callsentre), ca. 80 prosent av markedet, er omfattet av statistikken.

Responsen på telemarketing er svært god, ifølge Svarød. Det er derfor så mange kaster seg på denne metoden.

— Vi synes det negative stempelet er beklagelig. Vi jobber med å få dem som ringer opp folk til å opptre korrekt, og å få aktører til å unngå dataassistert oppringning med skjult nummer. For forbrukeren er det også fordeler med telefonsalg. Det er en lettvint måte å handle på, og ofte til gunstig pris, sier Svarød.

— Men er det unaturlig at folk føler seg invadert når de skal prakkes på alt fra tran til skrapelodd midt i middagshvilen?

— Nei, det er forståelig at en del reagerer. Men antall klager er faktisk ikke så stort i forhold til hvor stor virksomheten er. De færreste humanitære organisasjoner eller produktselgere driver telefonsalg selv. De engasjerer profesjonelle telemarketingselskaper til å gjøre jobben for seg. Det har poppet opp mange slike virksomheter, og som gjerne driver callsenter i tillegg til pakke- og utsendingstjenester o.l. De holder til i byer som Lillehammer, Gjøvik, Kongsvinger, Hamar, Kristiansand, Trondheim, Grimstad - og Oslo.