Direktør i Talk2me, Arild Horsberg, tjente knapt 900.000 i 2002.

— Dessverre koster det å tjene penger. Salgsmarkedet er kommet for å bli. Realiteten er at vi ikke har noe valg, sier informasjonssjef Ivar Christiansen i Norsk Folkehjelp.

Overfor NRK i går bekreftet Horsberg at opptil 70 prosent av inntektene fra telefonsalg blir igjen hos firmaet.

Markedssjef Lasse Imrik i Amnesty International Norge er oppgitt over nordmenn.

— Det norske folk vil ikke ha post eller telefonsalg. De vil ikke møtes på gaten. De responderer ikke på dyre avisannonser. Det er vårt hjertesukk.

— Nordmenn fremhever gjerne seg selv som verdensmestre i nødhjelp og giverånd. Vår oppfatning er at det er vanskelig å komme i kontakt med nye givere, sier Imrik.

Amnesty International Norge verver nye medlemmer på gaten gjennom et selskap som heter Fundracing.

— Vi hadde ikke fått nye medlemmer, hadde det ikke vært for gateselgerne. Det er dyrt for oss, men på sikt lønner det seg, sier Lasse Imrik.

Ifølge tall fra Amnesty International koster en vervingskampanje som gir 1000 nye medlemmer, 800.000 kroner. Gjennomsnittlig blir medlemmene værende i syv år og bidrar til sammen med syv millioner kroner.

Fadderorganisasjonen Plan Norge mener derimot at gateverving både er for aggressivt og dyrt.

— Vi har ingen garanti for at selgerne oppfører seg fint mot folk. Derfor tar vi avstand fra gateverving og telefonsalg, sier informasjonssjef Birger Baug i Plan Norge.

Ifølge tall Bergens Tidende har innhentet fra organisasjonen, går 85 kroner av hver 100-lapp til barna. Resten går i administrasjon og kostnader til for eksempel verving.

Plan Norges viktigste inntektskilde er fadderskap. 210 millioner av 226 millioner kom fra fadderskap i fjor. Resten stammer fra Utenriksdepartementet, NORAD og Operasjon dagsverk.

Stiftelsen Kirkens Bymisjon i Bergen (KBB) har også takket nei til telemarketing.

— Vi har hele tiden en etisk refleksjon omkring innsamlingsmetoder og bruken av ressurser generelt. Vi har helt bevisst valgt å si nei til telemarketing og spilleautomater, sier Kristin Hjertaker, som er koordinator for innsamling og informasjon i KBB.

Hos stiftelsen som satser på rusomsorg, nærmiljøarbeid og barne- og ungdomsarbeid, går 21,8 prosent av inntektene til administrasjon og innsamling av midler.