SAS Braathens har innført en helt ny avgift på flybilletter som ikke brukes. For å få tilbake den opprinnelige avgiften på billetten, må du ut med ny avgift.

— Sleipt og meningsløst, mener Børge Fredriksen i Bergen. Han kjøpte nylig to flybilletter til datteren og kjæresten hennes fra Harstad til Bergen i julen. Han kjøpte billigbilletter til 2684 kroner, inkludert 404 kroner i avgifter. Nå viser det seg at kjæresten likevel ikke kan bli med. Derfor avbestilte han den ene billetten.

Fredriksen får ikke refundert selve billettprisen fra SAS Braathens. Det aksepterer han. Avgiftene på til sammen 404 kroner kan han få igjen. Derfor tok han kontakt med flyselskapet.

Overraskelsen var stor da SAS Braathens beholdt 200 av de 404 kronene. 1. november innførte flyselskapet en helt ny avgift på 200 kroner. De krever avgift for å refundere avgiften.

  • Årsaken er at vi ofte opplever at passasjerer med de billigste billettene ikke reiser. Dermed påføres vi arbeid for å refundere avgiften, sier pressetalskvinne Siv Meisingseth i SAS Braathens.

Det reagerer Børge Fredriksen på.

— Jeg valgte å avbestille en billett. Dermed kan SAS Braathens selge det samme flysetet to ganger. Hadde jeg gitt blaffen, ville jeg ha forstått det. Da ville flysetet stått tomt uten at SAS Braathens kunne solgt en ny billett, sier han

På en tur-retur-billett Bergen-Oslo betaler passasjeren 284 kroner i skatter og avgifter. Med det nye gebyret, betaler SAS Braathen bare tilbake 84 kroner hvis billigbilletten ikke benyttes.

— Vi bruker stadig mer ressurser på å håndtere slike refusjoner. Dette dreier seg om flere årsverk. Derfor har vi sett oss nødt til ta betalt for å få dekket våre egne omkostninger, sier Meisingseth.