Nye, store Commander er modellen for han som synes at byjeepene er blitt litt for frøkenaktige og fisefine.

Veiegenskapene til nye Commander er forbausende dynamiske, lydløse og moderne i forhold til bilens kantede utsende og grove kaliber. Commander er bygd på siste versjon av Grand Cherokee og likner i oppførsel og følelse.

I kombinasjonen moderne milsluker og fjellgeit er det få om noen som i dag slår Jeep. Commander har 21,3 centimeter bakkeklaring, 17 toms hjul og 2,78 meters akselavstand. Firehjulstrekket med lavgir er blant de mest sofistikerte på markedet med elektronisk styrte differensiallåser og -sperrer som dirigerer kraft til det hjulet som trenger det fra 0 til 100 prosent.

På strak arm

Vi fikk selv kjøre umulige offroadløyper i Magna Steyrs egne testløyper i Schoeckl Mountain utenfor bilteknikk og bilbyggerbyen Graz i Østerrike. Ikke engang sviktet Commander underveis i snø— og isløyper, over fjellkanter, ned i dype grøfter og opp igjen. Om og om igjen så det hele ganske umulig ut. Vi ville aldri ha kjørt vår egen Jeep gjennom de ødeleggende løypene. Og heller ikke hadde så mange andre SUVer klart samme biffen som Jeepen gjennomførte prikkfritt.

Men det samme sa vi da vi kjørte Landcruiser og flere Subaru-modeller i fryktelige løyper. Jeep er ikke enestående.

Det handler om bakkeklaring og fordeling av krefter dersom Jeep er best i klassen.

Avansert elektronikk

Sammen med ny mye mer presis og komfortabel styring fikk Jeep Grand Cherokee i fjor firehjulstrekksystemet Quadratrac II som hadde utgangspunkt med 48 prosent drift foran og 52 prosent bak med mulighet for 100 prosents variasjon foran og bak med elektronisk styrte differensialer på begge akslinger. Kraften blir ledet til den akslingen som trenger kraften mest.

I år har både Grand Cherokee og Commander med 3,0 liters diesel i tillegg fått det nye firehjulstrekk-systemet Quadradrive II som har elektronisk styrte differensialer som styrer kreftene ut til det hjulet, på for- eller bakaksel, som trenger mest krefter der og da. Lynraskt blir nesten 100 prosent av kraften ført til det hjulet som til enhver tid trenger kreftene mest.

Konkurrenter som Subaru og Toyota har også svært virksomme firehjulsdrift-systemer, men de er neppe like raske og effektive som Jeeps siste generasjon.

Bare styre

Sjåføren skal aldri foreta seg noe. Systemene som snakker sammen med motorstyring, ABS- og ESP-systemene, arbeider helautomatisk. Bare når du trenger å gå ned i lavgir, må du trykke en knapp inn for å gi en elektrisk motor signalet om at nå vil du kjøre sent, kontrollert og trygt.

Jeep-menigheten i Norge kommer til å oppleve det som julaften og 17. mai når Commander kommer til Norge. Retrokarakteren paret med moderne kjøretøy gjør susen. Flere vil la seg lokke når trolig Commander blir godkjent som varebil og koster det halve.

Best for fem

Commander blir markedsført som syvseter. Ja det går an å stappe inn syv, men de to siste sitter med beina opp i luften akkurat som i folke MPVene. Fram og tilbake til fotballtrening går det fint, men til hytten eller enda lenger kan du glemme syv.

Bak rattet føler du deg muligens litt liten. Det er store soner og dimensjoner rundt deg. Skulderhøyden er høy og du sitter godt beskyttet føler du.

Commander er både grovbygd og sofistikert. La oss prøve å forklare det slik: Passer Mercedes ML best til dress, går flanellsskjorte godt til Commander.

Det er lett å manøvrere Commander, styringen er god, snudiameteren forbausende liten og kjøreoverskuddet er stort.

Er Commander for 4x4 eliten, så kommer snart nye Compass som tar opp konkurransen med RAV4 og co. Det kan bli kult.

SVEN EMIL REFSETH
SVEN EMIL REFSETH