TV 2-flaggskipet «Gutta på tur» torpederes av skandaledokumentaren til Gerhard Helskog onsdag kveld. Verken Arne Hjeltnes eller Arne Brimi sier det er aktuelt med nye ekspedisjoner uten Dæhlie og Ulvang.

Tv-sjarmør Hjeltnes har hatt noen tunge dager. I sin egen kanal ble bestekompisene uthengt som juksemakere.

— Jeg føler «Gutta på tur»-konseptet ikke er så viktig i denne sammenhengen. For Bjørn og Vegard handler dette om mye mer enn et underholdningsprogram. Jeg ser det som urealistisk at vi velger å fortsette serien uten de to, sier vossingen til BT. Arne Brimi er enig:

— Uten Bjørn og Vegard, ingen flere turer, konstaterer han.

TV 2 gir seg ikke

Dermed slakter de to en av TV 2s feteste gullkalver. Konserndirektør Rune Indrøy sier at kanalen anslagsvis tjener mellom 600.000 og 800.000 kroner pr. program. Til nå har 50 sendinger vært kringkastet, og tv-kanalen har sopt inn mange titalls millioner kroner.

«Gutta på tur»-gjengen bestemte seg allerede i sommer for å ta en ettårig pause. TV 2 vurderte imidlertid å bruke både Dæhlie og Ulvang i andre opplegg i mellomtiden. Ifølge Indrøy så anser ikke tv-kanalen kampen om de to nasjonalheltene som tapt.

— Når røyken legger seg på branntomten, bør det være mulig å sette seg ned sammen å diskutere fremtiden, sier han.

Det lykkes ikke BT å komme i kontakt med Bjørn Dæhlie eller Vegard Ulvang i går. Men ifølge Bernt Lund, produktansvarlig for deler av Dæhlies kleskolleksjon og en av tøymillionærens nærmeste samarbeidspartnere, kan TV 2 se langt etter en forsoning.

— Jeg har snakket med Bjørn flere ganger denne helgen, og har forstått det slik at boikotten er endelig. Bjørn er ganske kompromissløs. Når han først har bestemt seg for noe, så blir det slik, sier Lund.

Skvatt i stolen

Det er ikke bare TV 2 som går glipp av millioninntekter. Både Bjørn Dæhlie og Vegard Ulvang har i sending etter sending spradet rundt iført sine egne kommersielle produkter. Tv-direktør Jarle Thalberg i mediebyrået Carat anslår at den rene reklameverdien ligger mellom 10 og 15 millioner kroner.

— Ingen har tjent mer på produktplassering i Norge enn «Gutta på tur»-gjengen. Rent forretningsmessig er jo ikke boikotten en særlig god idé, sier Thalberg.

Hjeltnes skvatt i stolen da han så «Rikets Tilstand» onsdag kveld. Han velger likevel å være en smule diplomatisk i sin beskrivelse av tv-flausen.

— Jeg synes det er overraskende at redaksjonen gikk så hardt ut, når de hadde så lite å slå i bordet med. Helskog har gjort en forferdelig tabbe. Og jeg skjønner selvsagt veldig godt at Bjørn og Vegard reagerer. Duoen er de mest ordentlige og skikkelige karene jeg kjenner. Men samtidig mener jeg det er aktverdig av Kåre Valebrokk og Helskog å legge seg helt flate, forteller han.

— Er det aktuelt å tilby «Gutta»-konseptet til andre kanaler?

— Det har vi ikke diskutert, men det virker ganske usannsynlig, sier han.

Uansett: Tv-yndlingen blir ikke arbeidsledig.

— Jeg har laget noen arkeologprogrammer som det har vært vanvittig gøy å jobbe med. Dessuten har jeg andre ting på blokken min, sier han smått hemmelighetsfullt.

- Forundret

Kjendiskokk Arne Brimi synes det er leit at «Gutta på tur» trolig er historie.

— Det som har skjedd er fryktelig trist. Jeg er veldig forundret og skjønner overhodet ikke motivet til «Rikets Til-stand»-redaksjonen.

— Hvordan vil dette påvirke deg økonomisk. Du tjener vel millioner på å profilere deg gjennom tv-ruten?

— Millioner? Hvor skulle jeg få dem fra? «Gutta på tur» handler ikke om penger, men om vennskap, lojalitet og ærlig-het.

— Synes du synd på Gerhard Helskog nå?

— Jeg synes synd på Vegard og Bjørn. Helskog kjenner jeg ikke.

fakta/turmillionærene

Dette er «Gutta på tur»-gjengen god for (formue og inntekt ifølge skattelistene for 2001)

  • Bjørn Dæhlie: 37.457.000 - 4.363.100
  • Vegard Ulvang: 10.837.000 - 1.094.900
  • Arne Hjeltnes: 1.693.000 - 1.027.500
  • Arne Brimi: 4.115.000 - 963.500