For det første er den mindre. For det andre er den ifølge produktsjef Jan Henriksen i BAMA Gruppen dyrket økologisk, født i friland i den Dominikanske Republikk, og har vokst sent.

Derfor fortjener hver banan elefantmerket på siden — et merke som Max Havelaar Norge sier garanterer god handel mellom i-land og u-land.

— De siste årene har både eksotiske kokebananer og røde bananer dukket opp i Norge. Men denne frilandbananen er den første nye gule spisebananen på det norske marked siden 1905, sier Henriksen.

Bananspisere

Nordmenn er bananspisere, ingen tvil om annet. Vel 350 millioner setter vi til livs hvert år. Men noen skulle gjerne spist mer økologisk dyrkete bananer, skal vi tro en meningsmåling som er gjort på forhånd.

— Undersøkelser viser at nesten 70 prosent gjerne betaler litt ekstra for miljøvennlige varer. Det er særlig kvinner med høyere utdannelse, høy inntekt og barn som er hovedmålgruppen for økologiske produkter.

Disse forbrukerne er opptatt av miljø og rettferdig handel, og står for en stor del av husholdningens innkjøp, sier Henriksen.

I november

NorgesGruppen - den største aktøren i det norske dagligvaremarkedet med 34 prosent av markedet - står sammen med importørfirmaet BAMA og merkeordningen Max Havelaar Norge for introduksjonen av den nye spisebananen.

Først kjøres frukten ut til ti butikker i Oslo-området, i november lanseres de i de øvrige butikkene til dagligvareaktører på Østlandet og i Bergen, og deretter er det ut til de øvrige butikkene i det 1810 butikker store nettet.

Dagligvareaktøren undertegnet i januar i år en samarbeidsavtale med Max Havelaar, hvor målet er å bidra til økt handel med utviklingsland etter etiske prinsipper. NorgesGruppens butikker har siden 1997 forhandlet kaffe med elefantmerket.