Ifølge siste Gallup-måling har nedgangen i TV-tittingen i aldersgruppen mellom 20 og 29 år vært på 20 prosent hittil i år. I april fortsetter trenden med forsterket kraft. Folk i tjueåra så i snitt på TV 115 minutter per dag, sammenlignet med 153 minutter per dag for et år siden, skriver Dagens Næringsliv.

Og det er ikke bare de unge voksne som ser mindre på TV. Totaltallene viser en nedgang hittil i år på drøyt 10 prosent, sammenlignet med de fire første månedene i fjor. I april var nedgangen på 12 prosent.

Den eneste aldersgruppen som ser like mye på TV som i fjor, er folk over 70 år.

Førsteamanuensis Tanja Storsul ved Institutt for medier— og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, mener TV-kanalene selv må ta skylda for nedgangen.

– TV-kanalene har vært for dårlige med å tilrettelegge programtilbudet for folk i tjueåra, noe som i stor grad har påvirket TV-konsumet. Kanalene må treffe enda bedre for å få de unge voksne til skjermen, sier hun til Dagens Næringsliv.

Hun påpeker at fjernsynet også taper i kampen mot de nye digitale mediene på nettet.

– Nedgangen i TV-tittingen blant de unge vil trolig fortsette, men jeg tror ikke fjernsynet kommer til å dø ut. Som livemedieum kommer TV-en fortsatt til å stå sterkt, sier Storsul.