TV 2-ledelsen gikk fredag hardt ut mot kanalens egen reporter, Anita Fleime, da det ble avdekket at hun i 2005 betalte 50.000 kroner av egen lomme for å få et eksklusivt intervju med Bach i ørkenen i Oman.

Ifølge VG har imidlertid også TV-kanalen selv betalt for å få i stand intervjuet.

– Vi betalte reiseregninger fra Norge til Oman for en kilde som hjalp oss med å få i stand intervjuet med Ole Christian Bach. Jeg kan ikke opplyse om hvem kilden er, bekrefter nyhetsdirektør i TV 2, Kjell Øvre Helland til VG.

Ifølge VG skal reisepengene ha gått til Bachs kjæreste.

TV 2 opplyser at reiseregningen kom på oppimot 10.000 kroner.

Generalsekretær i Norsk Pressekontor, Per Edgar Kokkvold reagerer sterkt.

– Å betale en reise på denne måten er i beste fall ugreit, og jeg vil mene at det er uetisk, sier Kokkvold.

Han sier han ikke ser store forskjellen på det TV 2 har gjort, og det Anita Fleime har gjort, og sier begge deler strider mot de nye retningslinjene Presseforbundet har vedtatt om betalingsjournalistikk.

Kjell Øvre Helland mener derimot at det er stor forskjell på de to sakene.

– Vi dekket reiseregningen til en kilde, og det var diskutert på forhånd. Det Anita Fleime gjorde, var noe vi ikke visste om og en mer graverende handling, sier Øvre Helland.

Den nå avdøde Ole Christian Bach var i 2005 siktet for bedrageri av i alt 65 millioner kroner, og etterlyst over hele verden.