— Løyne greier dette. Hva er det egentlig de tar seg betalt for?

John Christensen har bestilt reise til Mallorca i september, og stusser veldig på det såkalte flytillegget som reiseselskapene bevilger seg.

Star Tour tar 200 kroner i flytillegg, det samme som Ving og Saga gjør på hverdager. Men de to siste tar plutselig 400 kroner på lørdager, ifølge Christensens prissjekk. Til alt overmål kommer det ikke noe flytillegg om du bestiller uspesifisert.

— Her betaler du for hotell og fly og transport og hele pakken, så kommer plutselig denne avgiften. Rart, synes Christensen, som mistenker selskapene for å melke kundene for penger.

Det er ikke veldig langt unna sannheten. «På de mest populære avgangene vil ofte et flytillegg tilkomme», skriver Saga på sine hjemmesider.

Jørn Kristiansen, pressekontakt i Star Tour, sier selskapet bruker flytillegget til å skru opp prisen på de populære dagene.

— Slik sett kunne tillegget vært kalt noe annet, innrømmer Kristiansen.

I tillegg øker pristillegget med flylengden, noe som for eksempel betyr at det blir dyrere å reise fra Tromsø enn fra Gardermoen, forteller han.

— Hvorfor er det ikke et slikt flytillegg på uspesifiserte reiser?

— Etterspørselen etter uspesifiserte reiser er normalt lav, de bestilles ofte ikke før tett opp til avreisedag. Derfor prises reisene så lavt at tillegget forsvinner, sier Jørn Kristiansen.

Mallorca-reisende John Christensen skjønner ikke hvorfor de da kaller ekstraprisen for «flytillegg».

— De er noen kjeltringer. Før var katalogen bindene, nå er den visst bare veiledende, sukker han.

Tips oss om sjokkpris på okonomi@bt.no!