«Hjelp — eg skal studere! Universitetet i Tromsø?» står det på en av plakatene medisinstudent Henriette Madsen har hengt opp i atriet på Danielsen videregående skole.

Madsen er på oppdrag fra Universitetet i Tromsø for å fortelle elevene på sin gamle skole om hvordan det er å studere i nord. Til gjengjeld sponser universitetet flybilletten hjem.

— En del er interessert. Men jeg har jo ikke snop å tilby, sånn som de der borte, sier 20-åringen og nikker mot en konkurrerende stand. De lokker elevene med fargerike brosjyrer og smågodt.

Kamp om studentene

Reklamebolker på kino og tv vitner om at det nærmer seg søknadsfrist for høyere utdanning. Lettvektere uten BI-utdanning svever rundt, religionsstudenter fra NTNU slåss mot monstre og ministere debatterer på barneskolenivå i reklamen for Universitetet i Oslo.

Konkurransen øker mellom lærestedene, samtidig som de er helt avhengige av å rekruttere studenter for å få statlige tilskudd. Tall fra ACNielsen viser at lærestedene brukte 292 millioner kroner på annonsering i aviser, tv og kino i 2006. Det er en tredobling siden 1995. I tillegg kommer nettreklame, som det ikke finnes nøyaktige summer for. Tallene er basert på markedsverdien av reklamen, og inkluderer kveldskurs og liknende.

NTNU først med tv-reklame

Forskjellene er store mellom lærestedene. De private skolene bruker klart mest, men også offentlige høyskoler og universiteter har trappet opp innsatsen.

NTNU i Trondheim var først ute med kino- og tv-reklame, og har et markedsføringsbudsjett på 8-9 millioner kroner. Seksjonssjef Catharina Lindheim sier at rundt 1.8 millioner kroner av dette er reklame- og annonsekjøp. Universitetet i Stavanger brukte to millioner kroner på profilering i fjor.

Universitetet i Bergen har et totalbudsjett på 2.8 millioner kroner til rekruttering av nye studenter.

— Vi prioriterer å gi solid informasjon om studietilbudet, ikke rene reklametiltak. Men en del annonsering blir det, for å sikre oss synlighet og trekke potensielle studenter inn på nettsidene våre, sier seksjonsleder ved utdanningsavdelingen på UiB, Christen Soleim.

I tillegg blir UiB profilert på plakater på bussene i landets største byer.

— Vi er i en konkurransesituasjon, ingen tvil om det, sier Soleim.

Offentlig pengekarusell

Universitetet i Tromsø bruker 1.5 millioner kroner, hovedsakelig til messer og skolebesøk av den typen Henriette Madsen utfører. Men til neste år vil også UiT satse på reklamefilmer.

— Hittil har vi ikke ønsket å være med på den karusellen at millioner fra statsbudsjettet skal gå til reklamebyrå. Men vi må erkjenne at konkurransen er knallhard, og derfor planlegger vi nå å legge om til mer offensiv markedsføring, sier kommunikasjonsdirektør Stein-Gunnar Bondevik.

Han mener departementet og politikerne må ta stilling til om dette er en ønsket utvikling.

— Men vi kan ikke kjempe mot vindmøller. Skal vi få studenter til oss, må vi være med i konkurransen, sier Bondevik.

HJEMMELAGET PR: Henriette Madsen (t.v.) har laget egne plakater for å få oppmerksomhet om Universitetet i Tromsø. ¿ Jeg blir ikke påvirket av fiffigereklamefilmer,, sier tredjeklassingen Irene Haukeland ved Danielsen videregående.
Nilsen, Arne