Bro— og Tunnelselskapet har nemlig kapret oppdraget som operatør for bompengedriften på den nye Svinesundsbroen. Og det er ikke lenge siden selskapet ved Puddefjordsbroen fikk kontrakten på leveranse av sentralsystemet for prosjektet.

Så mens Bergens egne lokale bompengeinndrivere skjelles ut etter noter på hjemmebane, høster de triumfer alle andre steder.

Fjær i hatten

— Det er en fjær i hatten for oss å få tildelt et såpass prestisjefylt oppdrag. Det viser at vi er konkurransedyktige også på det internasjonale markedet, sier administrerende direktør Tore Skulstad i Bro- og Tunnelselskapet til bt.no.

Han opplyser at de vil samarbeide med Falck Norge AS, et lokalt driftsselskap, om bemanningen av de i alt fire bomstasjonene skal settes opp.

Det er Vegdirektoratet som har tildelt Bro- og Tunnelselskapet oppdraget på Svinesund, etter en anbudsrunde. I den forbindelse kan det nevnes at Bro- og Tunnelselskapet kom helskinnet fra Vegdirektoratets omfattende revisjon av norske bompengeselskaper i høst, mens andre lokale aktører sitter igjen med stygge rifter i pelsen.

Svinesundsforbindelsen er et fellesprosjekt mellom det norske og det svenske veivesen og er 100 prosent bompengefinansiert. Innkrevingen skal skje på fire bomstasjoner: to på svensk side og to på norsk side, både på gammel og ny vei.

Over hele landet

Bro & Tunnelselskapet har fra før ansvaret for drift og sentralsystem for i alt tolv norske bompengeanlegg: Bompengeringene i Bergen, Stavanger (Nord-Jæren) og Tønsberg, samt E 134 Rullestadjuvet, Bjorøytunnelen, Askøybroen, Trekantsambandet, Folgefonntunnelen, Rv4 i Oppland, Rv 35 i Akershus og Rv 9 i Setesdalen. Videre leverer selskapet sentralsystemet til bompengeringen i Namsos.

<b>NY BRO:</b> Bro- og Tunnelselskapet i Bergen har sikret seg oppdraget som operatør for bompengedriften på den nye Svinesundsbroen. Her er et bilde tatt i forbindelse med arbeidet på den nye broen i fjor sommer.<br/>ARKIVFOTO: SCANPIX