I vår ble Nicholas Loo utsatt for identitetstyveri. En skummel opplevelse, forteller 19-åringen.

Det hele begynte antakelig da skattekortet han bestilte i mars aldri dukket opp. Så oppdaget han at det sto feil adresse på ham i telefonkatalogen på nettet, men tenkte det bare var en glipp.

Noen uker senere lå det imidlertid noe Loo ikke hadde ventet seg i postkassen.

— I begynnelsen av april fikk jeg brev om at både Telenor, Tele2 og NetCom hadde foretatt en kredittvurdering av meg. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor de skulle gjøre det, sier Oslo-gutten.

Kontoen tømt for 55.000

Han ringte teleselskapene og fikk vite at de til sammen hadde solgt åtte mobiltelefoner, verdt cirka 26.5000 kroner, til noen som ga seg ut for å være ham. Det ene abonnementet var allerede stengt på grunn av for høyt forbruk.

— Da gikk jeg på politistasjonen og anmeldte det. Da jeg kom hjem sjekket jeg bankkontoen og så at den var tømt, sier Loo.

Alle sparepengene hans, 55.000 kroner, var borte. Fra Postbanken fikk Loo vite at alle pengene er tatt ut i løpet av en knapp time onsdag 4. april. Ved hjelp av Loos kontonummer og falske pass og førerkort i hans navn, har svindlere hentet ut pengene gjennom fem postkontor i dagligvarebutikker i Oslo-området.

— Har man navn og personnummer kan man bare ringe banken og si at man har glemt kontonummeret, sier han oppgitt.

Henlagt etter én måned

Loo gikk i gang med å rydde opp og sikre seg mot videre misbruk. Politiet hørte han ikke mer fra før en måned senere, da det kom brev om at saken er henlagt.

Noen uker senere fikk han inkassokrav fra et telesex-firma - i tillegg til å ringe for 5.000 kroner, har tyvene brukt telesex-tjenester for 13.000 kroner på 14 dager.

Både teleselskapene og inkassokravet ble droppet når Loo sendte kopi av politianmeldelsen. Etter to måneder refunderte Postbanken pengene hans.

— Jeg har brukt mye tid på å ordne opp i dette. Nå har jeg sperret personnummeret mitt fra kredittsjekk, så hvis jeg skal kjøpe noe dyrt må jeg først be kredittselskapene om midlertidig å oppheve sperringen, sier Loo.

Han synes det er skummelt at andre går rundt og bruker hans navn.

— Det virker ganske enkelt å gjøre det de driver med. Og siden det ikke virker som politiet ser på saken en gang, ikke min i alle fall, så blir det jo nesten lovlig.

Han forteller at også flere naboer er blitt rammet i samme periode - og at svindlerne har brukt en postkasse på Nordstrand i Oslo til å bestille varer i offernes navn. Denne postkassen er nå fjernet.

Bjelland, Håvard