Dette mener forsker Eivind Jacobsen i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Jacobsen trakk denne konklusjon tirsdag i et foredrag i forbindelse med at Vinmonopolet presenterte sitt museumslokale "Vinmonopolet i Holmestrand i 1930-årene" på Folkemuseet i Oslo.

SIFO-forskeren, som har sammenlignet dagligvarehandelen og vinmonopolordningen, mener i utgangspunktet at dagligvarekjedene har vanskelig for å skaffe seg den kompetanse innen kvalitet, varebredde og service som Vinmonopolet i dag har. Det er ikke hylleplass til et bredt utvalg, og hvordan skal deltidsarbeidende skoleungdommer — knapt nok gamle til selv å kjøpe vin, kunne bidra med råd? Og hva med den sosiale kontrollen, som det allerede er vanskelig å utøve når det gjelder ølsalg, spurte Jacobsen.

Vil ha vin

Salgsmønsteret på Vinmonopolet er klart: 80 prosent er svakvin, 17 prosent er brennevin og 3 prosent sterkvin. Svakvinandelen var 15 prosent i 1960. Dette viser at forbrukerne i større og større grad vil ha svakvin, og 63 prosent av befolkningen sier i dag at de ønsker å kjøpe vin i dagligvarebutikkene.

Jacobsen peker på at vinmonopolordningens akilleshæl er tilgjengelighet og prisnivå. Prisforskjellene i Norden er i hovedsak et resultat av avgiftsnivået, og han mener at prisene ville ha vært lavere i Norge og Sverige enn det de er i Danmark, hvis avgiftene ble holdt utenfor.

— Det er grunn til å tro at dagligvarekjedene ville kunne åpne det norske marked for lavprisviner, som i dag ekskluderes av Vinmonopolets kvalitetssikringssystem. Og man skal huske på at to av de hjemlige dagligvaregrupperingene "Hakon/ICA/Ahold og Coop" har utenlandske eiere som har lang erfaring og høy kompetanse på vin, sa Jacobsen.

— Det er åpenbart at tilgjengeligheten til et smalt utvalg av svakvin vil bli dramatisk bedret hvis det blir åpnet for salg gjennom dagligvarehandelen. Den bulkvinen som handelen vil gjøre tilgjengelig, vil sannsynligvis ta unna så mye av etterspørselen at det ikke blir rom for et bredt utvalg utenfor byene, sier Jacobsen.

Holmestrand-pol

OBOS har bekostet flytting av en eldre murgård fra Oslo sentrum til Folkemuseet, og her kunne poldirektør Knut Grøholt tirsdag ettermiddag stolt forhåndsfremvise en kopi av Vinmonopolets utsalg i Holmestrand fra 1930-årene. Her har man "så langt det har latt seg gjøre" fremskaffet originale flasketyper og flaskeetiketter fra svunnen tid. Hyllene fra gulv til tak er i stor grad fylt opp med vin, akevitt og portvin.

Utvalget var langt mer beskjedent enn dagens 5.395 produkter i basisý og bestillingsutvalg, og prisene var selvsagt deretter: kr. 2,- for en Saint Emilion (rød), kr. 6,20 for en Deinhardýs Berncasteler Riesling (hvit), kr. 15,10 for en Dawsonýs Special (whisky), og kr. 15,60 for en trestjernes Otard (cognac).

Og dette var den gang man først måtte oppgi til en person hva man ville kjøpe, fikk så en kvittering som man gikk til kassen for å få betalt, og så henvendte seg til person nummer tre for å få fludiet pent innpakket i papir.

Litt lenger er man kommet i dag. Nå åpnes det flere og flere selvbetjeningsutsalg, hvor salgsutviklingen er klar: Her omsettes det 29 prosent mer øl, 11 prosent mer vin og 10 prosent mer brennevin enn ved over-disk utsalg.

NTB