Det var tidlig morgen 2. april i år at lasteskipet MS Faktor var på vei til Jondal med sand. Ved innløpet til Hardangerfjorden kjørte skipet frem og tilbake og bommet til slutt på innløpet til fjorden.

Ferden endte i fjøresteinene på vestsiden av Nordhuglo på Stord.

Til rors sto en rogalending i begynnelsen av 60-årene. Politiet på Stord fikk raskt mistanke om at styrmannen var ruspåvirket. Til bt.no bekrefter nå Egil Espeland, etterforskningsleder ved Stord lensmannskontor, at promilletesten var positiv.

— Han hadde en promille på 1,9. Det viste blodprøven som ble tatt klokken 10.30. Selve grunnstøtingen skal ha skjedd cirka klokken 05, sier Espeland.

SJANGLETE: Ferden skal ha gått både hit og dit, før den endte ved Nordhuglo på Stord, viser registreringer fra nettstedet marinetraffic.com.
Kart: Google Maps/Rune Stølås

— Kjørte frem og tilbake

Han vil ikke si noe om hvor høy promillen kan ha vært ved selve grunnstøtingen 5,5 timer tidligere, eller om navigatøren hadde drukket før eller etter selve grunnstøtingen.

— Hva han har forklart om omstendighetene, vil jeg ikke gå nærmere inn på nå, sier Espeland.

En promille på 1,5 kan ifølge Trygg Trafikk gi nedsatt bevegelsesevne og sløret tale, mens en promille på 2,0 kan gi forgiftningssymptomer og manglende selvkontroll. Ved 3,0 i promille er det fare for bevisstløshet.

Ifølge loggen om bord i skipet, kjørte lastebåten frem og tilbake, på kryss og tvers før ferden endte i fjæresteinene ved den populære badestranden Leiro på Huglo.

Etterforskningen har vist at det var styrmannen i 60-årene som sto til rors alene under den vinglete ferden.

— Loggen om bord i båten viser at båten kjørte frem og tilbake. Det oppfatter politiet som reelle data, og vi har ingen opplysninger som tyder på at dette ikke stemmer, sier Espeland.

- Mangelfull forklaring

Politiet har tidligere opplyst at navigatøren forklarte at han sovnet på broen.

— Han har gitt en forklaring, men politiet oppfatter den som mangelfull, sier Espeland.

Nå blir det opp til politiadvokat å avgjøre hva slags reaksjon styrmannen kan få. Kystverket undersøker dessuten om vilkårene for farledsbevis er brutt i forbindelse med grunnstøtingen, ifølge korrespondanse mellom Kystverket og Politiet som BT har fått innsyn i.

- Nulltoleranse for rus

Også jobben til styrmannen står i fare, bekrefter Per Terje Grindhaug, maritim konsulent i Karmøy Skipsconsult Management. Selskapet er manager for båten, mens rederiet er Sandfrakt i Ølen.

— Foreløpig har vi ikke hørt noe fra politiet, men hos oss blir rus ikke akseptert i det hele tatt. Vi har nullpolicy, understreker Grindhaug.

Han opplyser at styrmannen er satt i land, og at saken vil bli fulgt opp av personalavdelingen i Sandfrakt i Ølen.

— Vil han få sparken?

— Vi kan ikke gjøre noe før vi har sikre resultater, men det er mest sannsynlig at han blir oppsagt. Når vi har folk som seiler langs kysten, må vi kunne stole på at de følger regelverket vårt, sier Grindhaug.

— Er dette en pinlig sak for selskapet?

— Slike saker er aldri kjekke, enten sjøfolkene er ruspåvirket eller ei når de grunnstøter. Men det er spesielt ubehagelig når og hvis det viser seg at det er rus inne i bildet, sier den maritime konsulenten.

Bt.no fikk ikke kontakt med politijuristen på saken i dag.

I FEIL FJORD: MS Faktor grunnstøtte på vestsiden av Huglo i Stord kommune tidlig morgen 2. april i år.