Denne uken ble det klart at Vestby kommune trolig sier ja til å reklamefinansiere skolebøker for 5., 6. og 7. skoletrinn. Det skjedde etter initiativ fra Arbeiderpartiets ordfører i kommunen.

Nå ønsker Hordaland Unge Høyre at dette skal innføres også i Bergen. Ordningen gjør at Vestby kommune kan få bøkene til 15 prosent av innkjøpspris. For Bergen kan besparelsene bli enorme, tror Harald Victor Hove, fraksjonsleder for Høyre i komité for oppvekst.

— Med den økonomien vi har i Bergen er det viktig å snu hver stein slik at vi kan bruke mer penger direkte på undervisning. I Bergen kan vi snakke om besparelser på flere millioner kroner, tror Hove.

Forutsetningen må imidlertid være at reklamen er klart atskilt fra pensum, og at det må være mulig å detaljstyre hva det skal reklameres for. Hove vil ta dette opp med ansvarlig byråd Hans-Carl Tveit ved første anledning.

— Får vi dette til kan vi legge pengene inn i økte ressurser til skolen, med oppussing, flere bøker, flere lærere, og en positiv bruk av midlene, sier Hove.

Kan spare 3 millioner

Men Tveit er ikke særlig begeistret for et slikt forslag. Han reagerer prinsipielt mot å rette reklame direkte mot barn i skolen, og vil heller spare penger på å forhandle frem gode avtaler med forlagene.

— Foreløpige beregninger viser at vi kan spare rundt tre millioner kroner på at bokhandlernes monopol på å kjøpe inn skolebøker nå er borte. Jeg vil heller bruke tiden min på å forhandle frem gode avtaler med forlagene, enn å utrede hva vi kan spare på å ha reklame i skolebøkene, sier Tveit.

Han er likevel ikke fremmed for en diskusjon om saken.

— Men i utgangspunktet er jeg skeptisk til reklame i skolebøkene, sier Tveit.

- Forkastelig

Trond Tystad, Arbeiderpartiets mann i bystyrets komité for oppvekst, er sterk motstander av å føre reklamen inn i grunnskolen.

— Jeg er åpen for reklame mange steder i samfunnet, men i skolen, der man skal lære elever opp til faktum, er dette en forkastelig tanke. Det er åndens endelige knefall for kapitalen hvis Høyre foreslår noe sånt, sier Tystad.

Han mener at barn umulig vil være i stand til å skille mellom et kommersielt budskap og fakta.

— Et veldig rikt land kan bli veldig fattig hvis dette skjer. Rike Olje-Norge må kunne ta seg råd til skolebøker som ikke er reklamefinansiert, sier Trond Tystad.