Enten du har vandret i Jotunheimen, slikket sol i Spania eller trasket gatelangs i Paris, er det godt å ta det rolig de første dagene tilbake på jobb.

Da vil alle inntrykk og oppspart energi vare litt lenger.

Førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen, Stig Berge Matthiesen, mener det er viktig å være litt fleksibel i begynnelsen.

  • Ta lengre lunsjpauser

Prøv å ha en gradvis overgang til jobbtilværelsen hvis det er mulighet for det.

— Hvis det er fint vær, gå ut og ta lengre lunsjpauser, eller gå hjem tidligere. Arbeidet kan alltids tas igjen senere, sier Matthiesen.

Han mener også at det er lurt å ha en gjensidig god tone med sjefen slik at du føler at du kan si «nei» hvis du blir overlesset med for mange oppgaver med en gang.

  • Snakk om ferien

Bruk litt tid på det psykososiale på jobben. Ved å dele sommerminner med kolleger, bringer du videre den positive feriefølelsen på jobben.

— Det er ikke bare det vi gjør på jobben som er viktig, men også hva vi er , sier han.

Ved å ta en uformell kopp kaffe med kollegene, styrkes fellesskapsfølelsen og det er lettere å trives på jobben.

  • Planlegg de store linjene

Første dag etter ferien er ikke dagen for å ta fatt på de store prosjektene. Bruk heller tiden til å tenke over hva du vil oppnå med jobben denne høsten. Hvilke visjoner har bedriften?

— Det er lurt å se på helheten før en begynner med detaljene, sier Matthiesen.

  • Begynn med det gøyeste

Det er ikke lett å vite hvor du skal starte når du har kommet tilbake etter tre ukers ferie og det er ørten tusen e-poster som venter.

Matthiesen anbefaler å begynne med det du synes virker mest spennende.

— En jeg kjenner slettet alle de totusen mailene som lå og ventet da han kom tilbake etter ferien. Slik ble han kvitt mye arbeid. Om det var noe som virkelig var viktig, ville de likevel ringt og sjekket opp saken. Men dette er kanskje en ekstrem metode jeg ikke nødvendigvis vil anbefale, sier Matthiesen.

  • Ro ned hjemme først

Reis hjem et par dager før jobben starter og gli rolig inn i hverdagen. Slik slipper du for brå overgang fra ferieidyll til jobbstress.

Hvis du har endret døgnrytmen i ferien, er det lurt legge seg tidlig kvelden før, slik at du kommer uthvilt første morgen på jobb.

  • Bruk tid til å mimre

Ofte kan det oppleves at ferien plutselig tok slutt og du kastes inn i arbeidet uten å få fordøyd inntrykkene.

— På regntunge dager i høstmånedene er det positivt å kunne sette av litt tid til å tenke over de positive ferieopplevelsene, anbefaler Matthiesen.

Med digitale bilder er det ikke noe problem å drømme seg tilbake til sommerland via pc-skjermen innimellom.

Å se på feriebilder eller bare bla mentalt tilbake til strandstolen eller de spennende kulturopplevelsene fra i sommer, er god tankeflukt når bunken sakspapirer øker og masete kolleger eller kunder sliter på nervene.