Streikevakter var lørdag morgen på plass ved godsterminalene. Streiken rammer blant annet Schenker Norge og Bring Frigoscandia som begge er store på transport av fersk fisk. Hos Schenker Norge på Alnabru i Oslo var lageret av fersk fisk tømt på forhånd slik at matvarer ikke skulle gå til spille under en eventuell streik.

— Etter hvert kan det også bli merkbart i butikkene at det ikke kommer nye varer som klær, sko, hvitevarer, bildeler, hermetikk, tørrvarer, deler i industrien og lignende, forteller 1. nestleder Lars Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund til NTB.

De store matvarekjedene har sin egen distribusjon, og er foreløpig ikke berørt av streiken.

Vinmonopolet rammet

Mer enn 30 prosent av distribusjonen til Vinmonopolet er rammet av streiken, melder NRK. Det vil føre til at polutsalgene ikke får alle de varene de skal ha.

— Blir streiken langvarig, kan det bli utsolgt på flere varer, sier kommunikasjonsleder i Vinmonopolet, Halvor Bing Lorentzen.

Andre selskaper som er rammet av streiken er blant annet DHL Express og Tollpost Globe.

Innleid arbeidskraft

Streiken var et faktum i 5-tiden natt til lørdag. Riksmeklingsmannen hadde da ikke funnet grunnlag for å legge fram en skisse i meklingen mellom Transportarbeiderforbundet og Logistikk- og Transportindustriens Landsforening i NHO. Det ble forhandlet på overtid i over fem timer.

Stridens kjerne er to krav som transportarbeiderne ikke har fått innfridd, regulering av speditørenes mulighet til å leie inn midlertidig ansatte og en omfangsavtale som regulerer hva de ansatte skal gjøre.

Stor streikevilje

— I realiteten dreier det seg om at arbeidsgiverne må respektere norsk lov og våre tariffavtaler. Vi kommer i konflikt for å forsvare norsk lov når det gjelder bruk av midlertidig og innleid arbeidskraft, sier Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet.

I første omgang er 868 ansatte tatt ut i streik.

— Streikeviljen er veldig stor, sier Johnsen som tror streiken kan bli langvarig og sier forbundet er forberedt på det.

Konkurransevridende

Administrerende direktør Tom Rune Nilsen i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening mener at de to kravene fra transportarbeiderne var prinsipielle.

— Det ene var spørsmålet om innleide vikarer fra vikarbyråer. Vi mener at når våre bedrifter ber om en vikar fra et vikarbyrå, er arbeidsforholdet en avtale mellom vikarbyrået og vikarene, sier han.

Det andre kravet gjaldt omfangsbestemmelsen. Arbeidsgiversiden mente bestemmelsen er et forsøk på å lage en monopolsituasjon for de ansatte på godsterminalen. Blant annet vil sjåfører bli forhindret fra en del oppgaver på terminalene.

— I tillegg vil vi miste fleksibilitet, og det vil skje en konkurransevridning til fordel for de bedriftene som ikke har tariffavtale dersom vi går inn i en slik omfangsbestemmelse, sier Tom Rune Nilsen til NTB.

Støtter du transportarbeidernes krav?