— Halvparten av pilotene som er tatt ut i streik, skulle ikke vært på jobb i helga uansett, så det må dekkes for 35 piloter. Flesteparten av dem som vil fly i helga, er kapteiner som til daglig jobber på hovedkontoret, men som vil sette seg bak spakene nå, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Flyselskapets plan er at hele flytrafikken skal gå som normalt i helga, men informasjonssjefen legger til at det aldri er noen garanti for at uregelmessigheter ikke oppstår.

— Hvis det blir forsinkelser, så vil de det gjelder, få SMS om det. Vi ber også alle passasjerer holde seg oppdatert gjennom våre nettsider, sier han.

Piloter fra utlandet

IfølgeDagbladeter et titalls piloter på vei fra utlandet til Oslo og København for om nødvendig å settes inn for streikende Norwegian-piloter.

— Vi ser på det at Norwegian vil leie inn eksterne piloter som organisert streikebryting, sier Halvor Vatnar, leder i Norwegian Pilot Union (NPU) til avisen.

Sandaker-Nielsen mener imidlertid flyselskapet er på trygg juridisk grunn.

— Når datterselskapet der pilotene er ansatt, ikke kan levere de tjenestene Norwegian trenger, må vi få tjenestene levert av andre selskaper i Norwegian-familien, sier han til Dagbladet.

Brudd i meklingen

Lørdag morgen ble de 70 pilotene tatt ut i streik av NPU etter at det ble brudd i meklingen mellom YS-forbundet Parat og NHO Luftfart natt til lørdag.

Onsdag vil det bli en kraftig opptrapping i streiken, med til sammen 650 flygere, dersom det ikke kommer til en løsning, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud på en pressekonferanse lørdag morgen.

— Vi er nå nødt til å bruke verktøyene vi har for å få arbeidsgiver tilbake til forhandlingsbordet, sånn at vi kan komme fram til en tariffavtale, sa Parat-lederen.

— Vi er forberedt på at streiken tar den tida den tar, sa han på spørsmål om det går mot en langvarig streik.

Langt unna enighet

Informasjonssjef Sandaker-Nielsen i Norwegian sier det er for tidlig å si noe om hvordan flyselskapet eventuelt vil takle en storstreik fra onsdag.

— Nå handler det om å sørge for å ta vare på passasjerene på best mulig måte gjennom helga, sier han.

Riksmekler Nils Dalseide ledet meklingen mellom Parat og NHO Luftfart. Han beskrev avstanden mellom partene som stor etter streiken var et faktum.

Partene satt fortsatt sammen på overtid da meklingsfristen gikk ut ved midnatt natt til lørdag, men besluttet kort tid etter å gå fra hverandre.

Leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sier de var villige til å diskutere forsikring, pensjon og arbeidstid.

— Vi har lagt loss of license-forsikringen i potten, vi har lagt inn ytelsespensjon, vi har vært villig til å tilpasse arbeidstid og flere fleksible ordninger uten noen løsning, sier Vatnar.

- Å gå i feil retning

Han mener arbeidsgiveren ikke ønsker en tariffavtale som berører selskapets drift.

Administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, sier til NTB at det er umulig for dem å gå med på Parats krav.

— Pilotene ønsker å eksportere de norske lønns- og arbeidsvilkårene ut i verden, og det vil ikke styrke selskapets konkurransekraft. Selskapet tapte 1,6 milliarder kroner i fjor, så det er å gå i helt feil retning, sier han.

Lothe sier Norwegian-pilotenes arbeidsvilkår er av de aller beste i bransjen, og sier det som må diskuteres, er tariffavtalen som ligger på bordet.