Familieposer, blandingsposer og favoritter. Blant hyllene på Rimi i Håkonsgaten skal du lete lenge for å finne små snopeposer. Også i chipshyllene er det stort som dominerer. Av de klassiske potetgullposene med salt og paprika finner man utelukkende poser på 350 g.

— Mitt inntrykk er at folk vil ha store poser, sier daglig leder Christer Pedersen til bt.no. Vi har hatt mindre chipsposer enn tidligere, men ingen kjøpte dem. Så nå har vi bare de store.

Vanskelig å selge smått

Hos Maarud AS bekrefter de at det er de store posene som vinner terreng i markedet.

— Vi som produsenter ønsker å kunne tilby chips og snacks i forskjellige størrelser. For noen år tilbake produserte vi de populære potetgullposene i 175 grams poser, men vi opplevde at det var vanskelig å få hylleplass hos kjedene. Vi så også fort at salgstallene ikke var gode nok til å forsvare fortsatt produksjon, sier marketingsjef Karin Baumann.

Både Maarud og Kims produserer de små porsjonsposene med potetgull på henholdsvis 40 og 30 gram. For Maarud er dette dårlig butikk.

— Salgstallene på de små posene er svært dårlige. Dette gjelder også i kiosker og bensinstasjoner, hvor vi har trodd at de små posene ville vinne terreng.

Følger etter USA

Jeanette Roede, kommunikasjonssjef i Grete Roede AS, er bekymret over utviklingen.

— Det er nesten umulig å få tak i småpakninger av noe som helst. Posene vi fyller med smågodt er større enn før, muffinsene er større, kokosbollene er større, alt kommer i større pakninger. Vi føler at vi sparer, men egentlig fører det bare til at vi spiser mer. Vi har adoptert den amerikanske tankegangen om at ”Bigger is better”. Men hva blir egentlig konsekvensene?

Roede får støtte av ernæringsfysiolog Hanne Gjessing ved Haukeland Universitetssykehus. Hun jobber blant annet med pasienter som er overvektige.

— Fra et ernæringsperspektiv er det en uting. Små porsjoner gjør at man spiser mindre. Starter man på en stor pose, klarer man ikke like lett å slutte. Jeg har eksempler på pasienter som har gått ned i vekt bare ved å velge Freias eventyrsjokolade på 24 gram i stedet for 200 grams sjokoladen som de vanligvis ville velge.

Skapt for å deles

Både Nidar, Minde og Freia produserer de populære blandingsposene på rundt et halvt kilo med ulike typer sjokolade.

— Vi kaller dem ”familiepakninger” fordi vi betrakter dem som deleprodukter, sier Kjersti Opheim hos Kraft Foods Norge AS (Freia).

— De er helt klart beregnet for flere mennesker, og vi ønsker ikke at folk skal sette seg ned og spise hele posen alene. Derfor har vi også begynt å merke produktene våre bedre, blant annet med informasjon om hvor stor én porsjon sjokolade skal være, og hvor stor del av energibehovet til et menneske det utgjør. Vi gjør dette fordi vi ønsker å informere forbrukerne bedre, så er det selvsagt opp til kundene hvor godt de setter seg inn i dette.

Informasjonssjef Ellen Behrens hos Nidar påpeker at flere av deres produkter kommer i stor og liten størrelse, alt etter hvilket salgssted de er tenkt for. De små posene selges gjerne i kiosker og på bensinstasjoner, mens de større variantene selges i dagligvarebutikker.

— Nidar Favoritter er et typisk serveringsprodukt og består av en blanding av ulike småsjokolader. Produktet selges derfor hovedsakelig i store poser på 450g, men vi har nettopp lansert to nye poser i mindre utgave på 275g.

Nidar opplyser også på sine hjemmesider at de har produsert en del mindre pakninger for flere produkter som er beregnet på barn.

Til tross for forsikringer fra kjedene mener Jeanette Roede at produsentene bør ta et større ansvar for å begrense utviklingen av overvekt i samfunnet.

— Jeg skulle ønske at det ikke bare var pengene og salgstallene som rådde, men at man hadde et ønske om å bidra til å hjelpe folk til å ta sunne valg.

Les også: Smågodt nesten alltid billigst

Hva synes du om at snopeposene vokser? Si din mening i feltet under!

Arkiv
EKSTRA STOR: Snopeposene "vokser".