— Rapporten fra Miljødirektoratet er et monument over rødgrønn klimapolitikk. Den avdekker en gjeld på 8 millioner tonn i ugjorte klimatiltak, sier partiets stortingsrepresentant Rasmus Hansson til NTB.

Han mener de rødgrønne var altfor slepphendte med oljeindustrien og hevder de burde ha innført en klimalov.

— Det hadde gjort klimaforpliktelsene reelle. Stoltenberg hadde alltid bakdøra åpen, sier Hansson.

- Gjorde mye

Stoltenberg var selv ikke tilgjengelig for kommentarer fredag, men Arbeiderpartiets klimapolitiske talsmann Terje Lien Aasland avviser kritikken om at den forrige regjeringen gjorde for lite for klimaet.

— Vi gjorde mye, men vi må gjøre enda mer. Rapporten fra Miljødirektoratet er en veldig tydelig marsjordre til dagens regjering, som ikke akkurat har vist gjennomføringskraft på klimaets vegne, sier Aasland til NTB.

Han mener olje- og energiminister Tord Lien (Frp) er «slakk i hengslene» og anklager klimaminister Tine Sundtoft (H) for å «tåkelegge klimadebatten».

— Lien sier ingenting forpliktende om elektrifisering av Utsira, og det eneste vi får høre fra Sundtoft er at klimaforliket skal forsterkes. Vi må sørge for et nytt norsk prosjekt for fangst og lagring av CO2, satse mer på jernbanen og få mer av godstransporten over til sjøfarten, hevder Aasland.

Rasmus Hansson trekker på smilebåndet av uttalelsene.

— Det er fabelaktig å høre en Ap-politiker si noe sånt etter åtte år med rent flertall, men han har jo rett i sin kritikk av dagens regjering, sier Hansson.

- Haster

Klimagassutslippene i Norge må kuttes kraftig og raskt dersom målet for reduksjon av innenlandske klimagassutslipp skal nås innen 2020, konkluderer Miljødirektoratet i en rapport som ble offentliggjort fredag.

— Siden 2007 er det iverksatt mange klimatiltak som reduserer utslippene, men gapet mellom forventet utslipp og mål for reduksjoner i 2020 er fremdeles stort, anføres det.

Ifølge direktoratet er det mulig å kutte et sted mellom 4,9 og 8,4 millioner tonn, først og fremst innen olje, industri og transport. Elektrifisering av installasjonene på norsk sokkel er et hovedtiltak.

Lederen for Stortingets Energi- og miljøkomité, Ola Elvestuen fra Venstre mener mange tiltak som står i kø for å bli gjennomført.

— I transportsektoren gjelder dette satsing på elbiler samt målet om at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Også høyere omsetningskrav av biodrivstoff i drivstoff enn dagens krav om 3,5 prosent vil kunne bidra betydelig, sier Elvestuen.

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) mottok rapporten fra Miljødirektoratet fredag. Den viser at gapet har økt sammenlignet med i fjor, blant annet som følge av skrinleggingen av CO2-rensing på Mongstad, anfører hun.

— Rapporten viser at det ikke blir enkelt å nå klimamålene. Nå blir det viktig å gjennomføre effektive klimatiltak. Det betyr at vi bør satse mer på kollektivtrafikk, jernbane, energieffektivisering og utvikling av klimateknologi, sier hun til NTB.