I annonsen blir folk oppfordret til å gå inn på et nettsted for å finne ut om «daten din har klamydia» eller om «hva som feiler naboen». Dette skal de få ved å få tilsendt vedkommendes pasientjournal. For å få tak i opplysningene må du sende en SMS og betale tre kroner, men når svaret kommer viser det seg at det hele er reklame for et fjernsynsprogram og bare tull. Dette går imidlertid ikke fram av annonseteksten.

Mange klager

Datatilsynet og Forbrukerombudet har begge fått flere henvendelser etter at annonsen sto i VG og på plakater langs flere av hovedveiene.

– Vi har mottatt godt over 100 henvendelser om annonsen fram til lunsj tirsdag. Dette er noe mange har reagert med vantro og forferdelse på, også dem som forstår at dette er en fiktiv tjeneste, sier informasjonssjef Ove Skåra i Datatilsynet til NTB.

Skåra sier at folk reagerer på markedsføringen som uetisk og støtende, både fra TV3 som står bak fjernsynsserien og fra VG som har tatt inn en annonse som for noe som måtte forstå enten var markedsføring for en ulovlig tjeneste, eller som utgir seg for å være noe annet enn det i realiteten er.

– Det har ingen forankring i virkeligheten at enhver som ønsker det kan få tilgang til naboens eller andres pasientjournal. Det er ikke skjedd noen ulovlig utlevering av pasientjournaler, og derfor er ikke dette en sak for Datatilsynet å ta stilling til, sier Skåra.

Vurderer reaksjon

Forbrukerombudet har også fått klager på annonsen og vurderte tirsdag om de skulle reagere på den.

– Det er to ting som er problematisk i forhold til markedsføringsloven. For det første er det ikke lov å kreve betaling for reklame og for det andre er det skjult reklame, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon, til NTB.

Ifølge regelverket skal en reklame være gjenkjennelig slik at det skal gå klart fram at det er reklame og hvem som står bak reklamen.

Ment som humor

– Poenget vårt er å ta folk inn i serien som handler om hva som skjer i et sykehusarkiv. Vi har aldri ment å støte folk. Hensikten har vært å skape oppmerksomhet om en serie ved å bruke humor, sier informasjonskonsulent Arne Vestbø i TV3 til NTB.

Han beklager særlig at det ikke blir gjort oppmerksom på at overskuddet av det som kommer inn ved at folk sender SMS, skal gå til barneklinikken på Rikshospitalet.

Vestbø lover at TV3 vil følge opp saken dersom det kommer en henvendelse fra Forbrukerombudet.

– Vi har også fått reaksjoner på henvendelsen. Noen er sinte, mens andre synes det er morsomt når de får vite at de har gått på en spøk, sier han.