Groing og skjelldannelse i lufterørene på kjøleanlegget har vært fastslått som årsaken til motorstoppen som nesten fikk fatale følger da hurtigruten stopp bare hundre meter fra skjæret Bukketjuvane.

Nå er det også funnet uorgansisk materiale i rørene, som har bidratt til å gjøre røret tett. Det blir spekulert i om dette stammer fra byggearbeidet ved Fosen Mek Verksteder i Trøndelag.

Men det som ikke har vært kjent til nå, er at skipet fikk motoren i gang igjen da det tette røret først kvelte motoren. Men tette ventiler gjorde at motoren på nytt døde hen.

— Båten gikk på en av pumpene, men døde svakt hen på grunn av tette ventiler. Det var et sammenfall av uheldige omstendigheter som gjorde at «Midnatsol» ble liggende og drive uten motorkraft i to timer, sier informasjonsdirektør Tore Høifødt i Det Norske Veritas.

<b>EVAKUERT:</b> Passasjerene måtte evakueres da hurtigruteskipet MS "Midnatsol" drev mot et skjær utenfor Stad søndag morgen.
Forsvarets 330-Skvadron/SCANPIX