Kunnskapsministeren varsler gransking av praksisen.

I praksisboken til steinerskolelærere deles elevene inn i fire typer kroppsformer. Tynn og lang, normal, utstikkende skuldre og sammentrukket. Disse ytre trekkene skal fortelle lærerne noe om elevens sinnsstemning og egenskaper.

— Jeg er sjokkert dersom Steinerskolens lærerutdanning baserer deler av læreverket i 2008 på uvitenskapelige teorier og forhistoriske spekulasjoner. Det må være helt forkastelig å bruke denne typen teorier, både faglig og menneskelig, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) til VG.

Kunnskapsdepartementet vil nå be Steinerskolen dokumentere hvilket grunnlag den har for å observere elevenes ytre trekk.

Gerd Eva Valøen ved skolens lærerutdanning er ansvarlig for innholdet i praksishåndboken.

— De skal beskrive barnet, men holde bedømmelser og tolkninger tilbake. Målet er å få et blikk for barnet. Et nøkternt, men varmt blikk, sier hun.

Det skal vies en hel praksisperiode i lærernes første år på denne typen elevobservasjoner.

— Jeg oppfatter dette som en forhistorisk påklistring av merkelapper på barn, sier Solhjell.

Kan kroppsform si noe om personlighet? Si din mening i feltet under!