Tall fra Norad viser at det ble foretatt totalt 660 interkontinentale reiser i 2012. Av disse var 65 prosent på businessklasse.

— Vi flyr med utgangspunkt i norske bestemmelser. Alle våre medarbeidere reiser på samme vilkår som andre arbeidstakere i staten, sier Henning Stirø, avdelingsdirektør i Norad.

- Hva tenker du om kontrasten mellom å fly business og jobbe med verdens fattigste?

— Det har jeg ingen kommentar til.

Store kontraster

Norad som er det statlige direktoratet for utviklingssamarbeid, har en reisepraksis som er stikk i strid med hvordan private bistandsorganisasjoner opptrer.

— Vi har som hovedregel at vi skal reise på billigst mulig måte. Business er for oss helt uaktuelt, sier Øyvind Aadland, generalsekretær i Strømmestiftelsen.

Han ønsker ikke å kritisere Norads praksis, men sier følgende:

— Vi som samler inn penger må ha respekt for våre givere. Derfor flyr vi økonomi. Vi lever av tillit. Det vil være liten forståelse blant våre givere for at vi flyr businessklasse.

Wenche Fone, leder for utviklingspolitisk avdeling i Kirkens Nødhjelp, forteller om samme praksis.

— Jeg kan aldri huske at noen hos oss har brukt business. Vi ønsker å ha nøktern bruk av våre midler. Både innsamlede midler og andre midler.

- Hva tenker du om Norads praksis?

— Det har jeg ikke lyst å kommentere.

- Synes du det er god bruk av bistandsmidler?

— Det kan du snakke med Norad om.

Næringslivet sier nei

Fredag skrev BT om Frps Per-Willy Amundsens flyreise, som kostet 40.860 kroner tur-retur Oslo-Doha, mens en byråkrat i Miljødirektoratet fikk samme reise for 7359 kroner. En ringerunde til vestlandske næringslivsledere viser at det nesten uten unntak flys økonomi innen denne sektoren.

— Vi flyr ikke business. Det blir for dyrt, sa Johannes T. Neteland, administrerende direktør i TTS, i gårsdagens BT.

— Jeg flyr billigst mulig. Kan du spare penger, så kan du spare du penger, fortsatte DOF-direktør Mons Svendal Aase.

Norad-direktør Henning Stirø vil ikke svare på om reisevanene deres er god bruk av norske bistandskroner.

— Våre medarbeidere flyr på bakgrunn av de regler som gjelder for statsansatte.

«Billigbusiness»

Stirø er opptatt av å presisere at deres ansatte flyr på noe han omtaler som «billigbusiness». Dette innebærer at en må betale ekstra hvis en vil endre billetten. Utover det skiller den seg ikke fra andre billetter av samme type.

Reisebyrået Berg-Hansen opplyser at det fra Oslo til Lusaka i Zambia koster 22.400 kroner med den rimeligste businessbilletten, mens tilsvarende på økonomi er 4800 kroner.

— På disse interkontinentale flygingene er det mulig å reise med billigbusiness når det er hensiktsmessig. Det kan være i tilfeller der folk skal rett på jobb når en har fløyet åtte-ti timer om natten.

- Forstår du hvis vanlige folk reagerer på at næringslivsledere ikke har råd, mens bistandsansatte sier ja?

— Jeg vil nøye meg med å kommentere vår egen reisepraksis, sier Norad-sjefen.

Heikki Holmås, utviklingsminister og øverste sjef for Norad, har ikke besvart BTs henvendelser i denne saken.